گزارش قدس آنلاین از طرحی که می خواست دغدغه مسکن اقشار کم درآمد را کم کند
گروه: اجتماعی
تاریخ: ۱۴:۳۱ :: ۱۳۹۵/۰۹/۲۴

درحالی طرح مسکن اجتماعی از سه سال پیش در لیست وعده های دولت و وزیر راه و شهرسازی قرارگرفته که تاکنون اقدام جدی برای اجرای آن پیش بینی نشده بود اما حالا با نزدیک شدن به ایام انتخابات ریاست جمهوری، این طرح در کمیسیون زیربنایی دولت تصویب شده است.

اختصاصی قدس آنلاین – کمیسیون زیربنایی دولت، عصر یکشنبه بالاخره و بعد از قریب ۳۳ سال طرح مسکن اجتماعی را تصویب کرد، طرحی که در فاز اول اجرای آن قرار است دولت از ودیعه و اجاره مسکن، تکمیل و ساخت ۵۷۰هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ حمایت کند.

این کمیسیون مقرر کرده برای امسال ۷۰هزار واحد مسکونی پیش بینی شود و براساس جزئیات تصویب شده، دولت علاوه بر پرداخت یارانه، زمین ساخت واحدهای مسکن اجتماعی را نیز از طریق وزارت راه و شهرسازی تامین می کند.

اما تصویب این طرح در کمیسیون زیربنایی دولت در حالی است که حدود سه سال از روزی که آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایده «مسکن اجتماعی» را مطرح کرد می گذرد؛ طرحی که قرار بود با اشراف بر نواقص و کاستی های مسکن مهر اقشار کم درآمد را خانه دار کند. در همین راستا هم بود که گفته شد قرار است با انتخاب بافت‌های فرسوده درون شهرها و تأمین زمین موردنیاز، ساماندهی بافت‌های فرسوده شهری به‌عنوان نخستین هدف در دستورکار قرار گیرد. ضمن اینکه با ساخت مجتمع‌های مسکونی علاوه بر سکونت مالکان این خانه‌های قدیمی، بخشی از متقاضیان کم‌درآمد مسکن در واحدهای ساخته شده جای ‌گیرند.

پیش بینی دولت برای اجرای این طرح، ساخت سالانه ۱۲۵ هزار واحد مسکن در شهرها بود، روندی که تا ۶ سال ادامه یافته و تا سال ۱۴۰۰، ۷۵۰ هزار واحد مسکونی تحویل اقشار کم درآمد شود. در آن زمان سال ۹۴ به عنوان نخستین سال اجرای این طرح با ساخت ۲۰هزار واحد مسکونی مدنظر قرار گرفت.

بعد از آن هم بود که حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در ‌سال اول ۲۰‌هزار مسکن اجتماعی برای گروه‌های هدف ساخته می‌شود، گفت: زمین موردنیاز این واحدها تأمین شده و واحدهای طرح مسکن اجتماعی هم استیجاری خواهد بود و هم ملکی. وی این را هم گفت که ‌سال بعد میزان ساخت‌وساز جبران می‌شود چراکه مقدمات شروع ساخت مسکن اجتماعی (انتخاب زمین و …) زمانبر است.

اتفاقی که نیفتاد و هنوز هم مردم منتظر اجرای طرح مسکن اجتماعی هستند؛ طرحی که حالا پس از گذشت حدود سه سال، تنها در قالب احکام موردنیاز اجرای برنامه ششم به تصویب کمیسیون تلفیق رسیده و در انتظار رفتن به صحن علنی مجلس است.

هرچند علی چگینی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی معتقداست طرح مسکن اجتماعی به دلیل اختصاص منابع موردنیاز آن به مسکن مهر از اجرا بازمانده و حالا با گنجانده شدن در برنامه ششم توسعه با ردیف بودجه مشخص به مرحله اجرا در خواهد آمد اما نگاهی گذرا به بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۶ نشان می دهد هیچ ردیف بودجه مشخصی برای اجرای این طرح در نظر گرفته نشده است.

براساس آنچه در بودجه۹۶ آمده دولت موظف است از محل اعتبارات ردیف‌های متفرقه مبلغ ۱۲۵میلیارد تومان برای کمک به زیرساخت مسکن مهر اختصاص دهد اما نامی از مسکن اجتماعی برده نشده است.

چگینی البته به این هم اشاره کرده که در بسته قبلی مسکن اجتماعی ۱۲۵هزار واحد مسکونی پیش بینی شده بود که به‌دلیل پایه‌های مالی این بسته‌ها، احتمال اینکه اعداد و ارقام آنها در عمل کمی بالا و پایین شود وجود دارد اما مهم این است که برنامه‌ شروع شود و مسیر خود را پیدا کند .در دولت یازدهم هدف اصلی این است که طرح مسکن مهر که ناتمام مانده تکمیل شود حتی اگر همه بودجه‌ها صرف تکمیل این طرح شود.

هرچند حالا با نزدیک شدن به زمان انتخابات، مسائل سیاسی پررنگ تر از قبل خواهند شد اما دولت و مجلس باید به این مساله توجه کنند که ناکارآمدشدن برجام قطعا تاثیر بیشتری بر فضای اقتصادی و معیشتی مردم دارد و به همین دلیل لازم است سیاست های زیربنایی و امور ساختاری درحوزه اقتصاد با عزم بیشتری دنبال شود تا دوباره دولتی با فرض اینکه این طرح خطا بوده و آن طرح نادرست، دچار دور باطل نشویم.

پاسخی بگذارید