تاریخ: ۱۲:۲۴ :: ۱۳۹۸/۰۸/۱۴

تفهیم نیوز:تلویزیون ۸K OLED خارق‌العاده ۸۸ اینچی ال‌جی صاحب بزرگ‌ترین نمایشگری است که این شرکت تاکنون تولید کرده و کیفیت تصاویر HDR آن بی‌نظیرند. اگرچه به دلیل عدم تولید محتوای کافی، هنوز لذت واقعی ۸K نامحسوس باقی‌مانده، اما استفاده از آخرین ابزارهای پردازشی روز دنیا و ارائه قابلیت‌های هوشمند و کاربردی بر اساس جدیدترین تکنولوژی […]

تفهیم نیوز:تلویزیون ۸K OLED خارق‌العاده ۸۸ اینچی ال‌جی صاحب بزرگ‌ترین نمایشگری است که این شرکت تاکنون تولید کرده و کیفیت تصاویر HDR آن بی‌نظیرند. اگرچه به دلیل عدم تولید محتوای کافی، هنوز لذت واقعی ۸K نامحسوس باقی‌مانده، اما استفاده از آخرین ابزارهای پردازشی روز دنیا و ارائه قابلیت‌های هوشمند و کاربردی بر اساس جدیدترین تکنولوژی موجود، همراه با طراحی بسیار زیبا و چشم‌گیر؛ آن را به گزینه‌ای جذاب و دلخواه تبدیل کرده است.

ال‌جی اگرچه اندکی دیرتر از برخی رقبا خودش را به قطار تلویزیون‌های ۸K رساند، اما با عرضه تلویزیون ۸۸ اینچی OLED خود و تجهیز آن به جدیدترین دستاوردهای این صنعت، اکنون یکی از هوشمند‌ترین و بزرگ‌ترین تلویزیون‌ها را به بازار عرضه نموده است.

Z9 LG علاوه بر پنل بزرگ و فوق‌العاده ۸K، به نسل دوم پردازنده‌های Alpha 9 ال‌جی هم مجهز شده است‫. این تلویزیون غول‌آسا قرار است روی پایه‌ای زیبا و شکیل گوشه خانه شما لم دهد‫.
طراحی به‌مثابه یک اثر هنری

– ابعاد ۱۹۶۱ در ۱۴۵۶ در ۲۸۱ میلی‌متری و وزن ۱۰۲ کیلوگرم

LG Z9 نمونه‌ای جذاب و مجلل از طراحی صنعتی است که سعی می‌کند علی‌رغم ابعاد غول‌آسای ۸۸ اینچی خود، ساده و محجوب دیده شود‫. پنل نمایشگر بدون حاشیه است و در بخش بالایی خود تنها ۱۰ میلی‌متر ضخامت دارد‫ که البته در بخش پایینی و نقطه اتصال به پایه ضخامت آن اندکی بیشتر می‌شود.

پایه این تلویزیون هم با رنگ نقره‌ای براق و جلاخورده حس یک قطعه بیرون آمده از فیلم‌های فضایی را منتقل می‌کند و با حفره بزرگی که در وسط آن ایجادشده، اگرچه جلوی احساس دست‌وپا گیر بودن را می‌گیرد، اما جلوه‌ای خاص به اتاق پذیرایی‌تان می‌دهد. البته به شرطی که سالن پذیرایی شما به‌اندازه کافی بزرگ باشد!

ال‌جی با قرار دادن بلندگوهای تلویزیون در بخش پایینی آن، از چرخش صدا در فضای خالی پایه و شلیک آن به سمت شنونده حداکثر استفاده را برده است. علاوه بر این با تعبیه دو ساب‌ووفر در قسمت پایینی پایه، سیستم صوتی ۴٫۲ کاناله‌ای را در اختیار شنودگان قرار می‌دهد.

البته حفره بزرگ درون پایه کاربردهای دیگری هم دارد و شما می‌توانید تجهیزات جانبی همچون پخش‌کننده بلوری یا کنسول بازی را در این فضا قرار دهید. هرچند که برخی ترجیح می‌دهند برای جذابیت و زیبایی بیشتر این بخش را همین‌طور خالی نگه‌دارند. تنها نکته ناخوشایند درباره طراحی Z9 این است که نمی‌توانید آن را روی دیوار نصب کنید. اگرچه انجام این کار با یک تلویزیون ۱۰۲ کیلویی چندان‌هم عاقلانه نخواهد بود.

تمامی تلویزیون‌های ۲۰۱۹ شرکت ال‌جی از امکانات و استانداردهای ارتباطی یکسانی بهره می‌برند و Z9 هم از این قاعده مستثنا نیست. این تلویزیون برای پخش محتوای ۸K نیازمند پورت‌های ارتباطی H است. این پورت توانمندی‌های دیگری همچون پخش محتوای تصویری تا نرخ فریم ۱۲۰ هرتز، متادیتای دینامیک برای HDR و کانال بازگشت صوتی بهبودیافته یا eARC، نرخ رفرش متغیر VRR و حالت تأخیر کم خودکار ALLM برای بازی‌های ویدیویی را هم به Z9 می‌افزاید.

ازآنجایی‌که کدک‌های فشرده‌سازی تصاویر برای ارائه تصویر ۸K هنوز درحال‌توسعه هستند و استاندارد صنعتی واضحی در این زمینه وضع نشده، ال‌جی برای اینکه Z9 در آینده به ابزاری ناکارآمد در پخش استانداردهای ۸K تبدیل نشود، ترفند جالبی را به کار بسته است. از پایان سال جاری میلادی تمامی دارندگان تلویزیون‌های ۸K این شرکت به‌رایگان باکس ارتقاء دهنده‌ای دریافت می‌کنند که امکان استفاده از فرمت‌ها و کدک‌های گوناگون را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. خریداران جدید هم از ابتدای ۲۰۲۰ همراه با تلویزیونشان این باکس را دریافت خواهند کرد.

این باکس برای ارتباط با تلویزیون Z9 به شکل هم‌زمان یک پورت HDMI و یک پورت USB را اشغال می‌کند. و همراه با ارائه استانداردهای جدید فشرده‌سازی ۸K می‌تواند آپدیت‌های لازم را از اینترنت دریافت کند. با این ترفند شما تقریباً برای همیشه یکی از پورت‌های HDMI را از دست می‌دهید، اما تا مهروموم‌ها تلویزیون گران‌قیمتتان می‌تواند همپای جدیدترین مدل‌ها از آخرین تکنولوژی‌های تصویری بهره‌مند شده و آپدیت لازم را دریافت کند.

قابلیت‌های هوشمند

– سیستم‌عامل webOS 4.5 با همراهی هوش مصنوعی LG AI ThinQ

– ریموت کنترل جادویی ال‌جی

– دستیار صوتی گوگل

– دستیار صوتی آلکسا آمازون

هنگامی‌که پای قابلیت‌ها و امکانات هوشمند به میان بیاید، تلویزیون‌های ال‌جی بر لبه تکنولوژی حرکت می‌کنند و Z9 هم این‌گونه است. این تلویزیون از آخرین نسخه سیستم‌عامل webOS بهره‌مند شده که استانداردی برای پلتفرم‌های هوشمند خانگی محسوب می‌شود. هنگام استفاده، در بخش پایینی صفحه‌نمایش یک نوارابزار برای دسترسی به امکانات تلویزیون ظاهر می‌شود و در بالای آن‌هم نوار باریکی قرار دارد که با استفاده از هوش مصنوعی و بر اساس علایق کاربر و ساعات روز، پیشنهاد‌هایی را ارائه می‌دهد.

سیستم‌عامل تلویزیون ال‌جی ‌به‌صورت پیش‌فرض مجموعه جالبی از اپلیکیشن‌های Netflix، Amazon، YouTube، NowTV،Rakuten را در اختیار کاربر می‌گذارد. تمامی این اپلیکیشن‌ها از قابلیت‌هایی چون HDR و HLG و Dolby Vision و Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند. با بهره‌گیری از ویرایشگر هوشمند، اپلیکیشن‌ها بر اساس میزان استفاده در نوار پایین تلویزیون لیست می‌شوند تا دسترسی به انتخاب‌های معمول بسیار ساده‌تر باشد.

علاوه بر این شما می‌توانید با استفاده از Home Dashboard لیست کاملی از موبایل‌ها و ابزارهای اینترنت اشیاء متصل به شبکه خانگی‌تان را مشاهده کنید و از این تلویزیون به‌عنوان مرکز مدیریت و مانیتور ابزارهای متصل به شبکه بهره ببرید.

اگر به دنبال دستیاری هوشمند برای استفاده از تلویزیون می‌گردید، Google Assistant و Amazon Alexa در خدمت گزاری حاضر هستند و حتی با استفاده از AirPlay 2 می‌توانید Siri اپل را هم به خدمت بگیرید. همچنین Z9 امکان تشخیص خودکار ابزارهای متصل از طریق HDMI را دارد و علاوه بر این با موبایل‌های هوشمند LG هم می‌توانید تنظیمات تلویزیونتان را انجام دهید.

نسل دوم پردازنده Alpha 9، همراهی قدرتمند برای ۸K

– پشتیبانی از HDR و HDR10 و HLG و Technicolor و Dolby Vision

– موتور پردازشگر Alpha 9 نسل دوم، پردازنده‌ای هوشمند ویژه ۸K

LG Z9 از پنل ۱۰ بیتی OLED با رزولوشن ۸K با تعداد پیکسل ۷۶۸۰ در ۴۳۲۰ بهره می‌برد که به معنی جلوه‌گری ۳۳ میلیون پیکسل نورانی روی صفحه تلویزیون است‫.

ازآنجایی‌که هر پیکسل از چهار زیر پیکسل سفید، قرمز، سبز و آبی تشکیل‌شده، درواقع شما بیش از ۱۳۰ میلیون زیر پیکسل را در اختیار دارید. باکمی محاسبات ریاضی درخواهید یافت چرا ال‌جی و دیگر شرکت‌ها برای نمایشگرهای ۸K سراغ چنین اندازه‌های بزرگی رفته‌اند.

برای تطبیق با چنین رزولوشن بالایی، Z9 از نسخه به‌روز شده نسل دوم پردازنده Alpha 9 بهره می‌برد. این چیپ که بر اساس آخرین تکنولوژی‌های موجود تولیدشده، از الگوریتم‌های یادگیری-عمیق برای تجزیه‌وتحلیل محتوا و فراهم آوردن کیفیت پخش لازم استفاده می‌کند تا بهینه‌سازی تصویر برای افزایش رزولوشن و کاهش نویز به شکل مناسبی اعمال گردد.

نسخه جدید پردازنده alpha 9 ال‌جی در مقایسه با کاهش نویز ۴ مرحله‌ای نمونه‌های قبلی، امکان کاهش نویز ۶ مرحله‌ای به همراه بهبود وضوح تصویر بر اساس فرکانس، بهبود عمق اشیاء و بهبود رنگ پیشرفته را فراهم ساخته است. این امکانات Z9 را قادر ساخته تا فارغ از کیفیت منبع محتوای نمایشی، بهترین کیفیت تصویر ممکن را فراهم آورده و پخش کند.

همچون دیگر تلویزیون‌های ۲۰۱۹ ال‌جی، Z9 هم از قابلیت تنظیم روشنایی هوشمند و حالت Cinema Home بهره برده و با استفاده از سنسورهای نوری، میزان روشنایی محیطی را می‌سنجد و بسته به شرایط محیطی بهینه‌ترین حالت نور صفحه‌نمایش را تنظیم می‌کند تا مشاهده مناطق تاریک تصاویر به بهترین شکل، ممکن گردد. این تلویزیون همچنین با استفاده از AI Picture به تحلیل تصویر موجود و بهبود کیفیت آن می‌پردازد تا محتوای منابع ضعیف همچون پخش اینترنتی فشرده یا محتوای استاندارد معمول را هم با بهترین کیفیت در پنل ۸k خود به تماشا بگذارد.

این تلویزیون با پشتیبانی از قابلیت‌های VRR و ALLM به‌صورت خودکار امکان اجرای تنظیمات واکنش سریع ویژه گیم را فراهم آورده و هنگام اتصال کنسول‌های بازی، به شکل خودکار تنظیمات و سرعت پاسخ صفحه را برای بازی‌های ویدیویی بهینه می‌کند. حالت بازی Z9 امکان کالیبراسیون کاملاً دستی را برای گیمرهای حرفه‌ای فراهم آورده و با میزان تأخیر تصویر فوق‌العاده پایین ۱۷.۹ میلی‌ثانیه‌ای آن‌ها را همراهی می‌کند.

تصاویر HDR تماشایی

با توجه به این حقیقت که در آینده نزدیک هم میزان محتوای ۸K بسیار محدود باقی خواهد ماند، شاید بزرگ‌ترین برگ برنده کارایی Z9 شیوه استفاده از محتوای با رزولوشن پایین‌تر و نمایش بهینه آن‌ها باشد. حتی هنگام تماشای تصاویر ویدیویی ۴K و HDR روی این نمایشگر ۸۸ اینچی، شما بهترین کیفیت ممکنی را خواهید دید که تاکنون تجربه کرده‌اید.

با تست ویدیوهای ۴K موجود روی تلویزیون‌های ۴K فعلی و مقایسه آن با Z9 می‌توانید توانایی این تلویزیون در بهره‌گیری از محتوای HDR10 و Dolby Vision را در زمینه بازتولید رنگ‌ها، افزایش رزولوشن و همچنین نگاشت تنالیته رنگ‌ها مشاهده کنید. بدون شک توانایی‌های این تلویزیون بسیار بالاتر از ارائه دقیق جزئیات و دقت رنگ‌ها در چنین آزمون‌هایی است. قابلیت افزایش رزولوشن امکان استفاده از میلیون‌ها پیکسل اضافه پنل ۸K در مقایسه با پنل ۴K فراهم می‌آورد و نگاشت تونالیته باعث بهبود چشم‌گیر جزئیات سایه‌ها و جلوگیری از دندانه‌ای شدن رنگ‌های روشن می‌شود.

Z9 از دامنه رنگی وسیع‌تری هم‌تراز با HDR بهره می‌برد که بازتولید تمامی سایه‌های لطیف با دقتی ظریف و جزئی بین را فراهم می‌سازد‫. یکی دیگر از ابزارهای کاربردی این تلویزیون نگاشت تونالیته پویای آن است‫. این قابلیت امکان تحلیل صحنه به صحنه محتوای HDR10 را فراهم می‌آورد و بر اساس آن نگاشت تونالیته موردنیاز را تنظیم می‌کند‫. لذا سایه‌ها محدوده مشخص‌تری خواهند داشت و بخش‌های روشن شفاف‌تر دیده می‌شوند‫.

Z9 با استادی هرچه تمام محتوای ۴K یا ۳۸۴۰×۲۱۶۰ ۲۱۶۰P بدون HDR را برای نمایش روی پنل ۸۸ اینچی ۸K بهبود می‌بخشد‫. بدین‌صورت بخش‌های روشن و تیره یا خاکستری تصویر با دقتی عالی به تصویر کشیده می‌شوند و جزئیات و رنگ‌ها بسیار دقیق هستند‫. و هنگامی‌که محتوای بسیار فشرده یا کم کیفیتی را به تماشا بنشینید، تازه به معجزه پردازش هوش مصنوعی این تلویزیون ایمان خواهید آورد که تصاویری واضح را به بهترین شکل ممکن به تماشا می‌گذارد‫ و حرکات فیلم را به شکلی اصلاح می‌کند که هیچ پرشی در آن به چشم نخورد.

هنگامی هم که صحبت تحرک تصاویر و بازی‌های با نرخ فریم بالا به میان بیاید، Z9 حسابی خوش می‌درخشد. برای مثال بازی Froza 6 در این تلویزیون با جزئیات فراوان و کاملاً روان اجرا می‌شود. به شکلی که صحنه‌های مسابقات سرعتی ماشین‌ها هم به روانی قابل‌مشاهده هستند. وقتی هم که سراغ بازی‌های HDR همچون Star Wars‪: Battlefront II می‌روید، شمشیر لیزری لوک درخششی چشم‌گیر و دیدنی خواهد داشت. سرعت واکنش نمایشگر هم در بازی‌ها بسیار بالا است و گیمرها می‌توانند از انجام هر حرکت در لحظه مطمئن باشند.

صدایی قوی و خروشان

گذشته از رزولوشن و اندازه نمایشگر، یکی دیگر از تفاوت‌های بزرگ میان Z9 و دیگر تلویزیون‌های ال‌جی، قابلیت‌های صوتی آن است. افزایش اندازه نمایشگر و همچنین بزرگ‌تر شدن پایه آن ال‌جی را قادر ساخته تا ۴ اسپیکر بزرگ را برای کانال‌های اصلی صدا و ساب‌ووفرهایی را برای صداهای پایین‌تر در آن جایگذاری کند. استفاده از اسپیکرهای قوی ۸۰ واتی باعث شده تا قدرت لازم برای تولید صدایی توانمند و پرطنین در دسترس باشد.

علاوه بر این Z9 به‌تمامی قابلیت‌های صوتی معمول تلویزیون‌های ال‌جی، از قبیل تنظیم صدای One Touch و AI Sound مجهز است. صدای هوشمند یا AI Sound در حقیقت شیوه منحصربه‌فرد ال‌جی برای تبدیل صدای معمول دوکاناله استریو به صدای فراگیر ۵٫۱ کانالی مجازی است و باعث خلق صدایی تأثیرگذار و احاطه‌کننده می‌شود. این تلویزیون همچنین از تکنولوژی صدای Dolby Atmos پشتیبانی می‌کند که در آن محل قرارگیری میکروفون هنگام ضبط از طریق متادیتا مشخص‌شده است.

ارسال صدا به سمت مخاطب هم با تصاویر کاملاً هماهنگ است و Z9 صدای صحنه‌ای قوی و جوشان همراه با صداسازی استریو عالی و جایگذاری افکت‌های دقیق تولید می‌کند که باس عمیقی داشته و دیالوگ‌ها با توجه به تمرکز تصویر واضح و گویا شنیده می‌شوند.

پاسخی بگذارید