تاریخ: ۲۰:۱۸ :: ۱۳۹۹/۱۰/۳۰

تفهیم نیوز:کنسرسیوم برنده مزایده منطقه ۱ پروژه ملی «ابر ایران» در حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به معرفی این پروژه و اهداف آن پرداخت. به گزارش تفهیم نیوزنشست خبری کنسرسیوم شرکت‌های انتقال داده های آسیاتک، امید ژرف نگر و ابر زس XaaS در خصوص پروژه‌ی ملی ابر ایران برگزار شد. مهندس علیرضا شیرازی، مشاور برنامه […]

تفهیم نیوز:کنسرسیوم برنده مزایده منطقه ۱ پروژه ملی «ابر ایران» در حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه به معرفی این پروژه و اهداف آن پرداخت.

به گزارش تفهیم نیوزنشست خبری کنسرسیوم شرکت‌های انتقال داده های آسیاتک، امید ژرف نگر و ابر زس XaaS در خصوص پروژه‌ی ملی ابر ایران برگزار شد.
مهندس علیرضا شیرازی، مشاور برنامه ریزی پروژه ابر ایران، با بیان این که در برخی از استان‌ها دیتاسنتر‌هایی توسط دولت راه اندازی شده، اما بلااستفاده مانده بودند، هدف این پروژه را استفاده از توان بخش خصوصی برای احیای این ظرفیت‌ها عنوان کرد.

این دیتاسنتر‌ها در دو منطقه تعریف شده اند که کنسرسیوم آسیاتک، ژرف نگر، و زس موفق شده است در مزایده مرکز داده منطقه ۱ با ظرفیت ۱۰۰ رک و متشکل از دیتاسنتر‌های مشهد، تبریز، شیراز، قم و همدان برنده شده و توسعه آن‌ها را از زمستان جاری کلید بزند.

به گفته شیرازی، تمرکززدایی در حوزه خدمات ابری، افزایش پایداری زیرساخت‌ها در راستای اهداف شبکه ملی اطلاعات، صرفه جویی ارزی، و ارائه خدمات ابری به دستگاه‌های دولتی، خصوصی و تولیدکنندگان محتوا از جمله اهداف پروژه ابر ایران است.

بر اساس زمانبندی انجام شده، کنسرسیوم موظف است که تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین مالی و تجهیز پروژه را انجام داده و ارائه خدمات را آغاز کند. طبق توافق صورت گرفته مدت ارائه خدمات ۷ سال است و پس از آن در صورت رضایت طرفین قرارداد و همچنین مشتریان می‌تواند برای ۷ سال دیگر هم تمدید شود.

واگذاری تجهیزات خریداری شده توسط بخش خصوصی به دولت در انتهای قرارداد و پرداخت سود مشارکت تضمین شده از سوی کنسرسیوم به دولت از دیگر مفاد این توافق است.

بر اساس برآورد‌های صورت گرفته توسط کنسرسیوم، حجم بازار بالقوه خدمات ابری در ایران ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان است، در حالی که در حال حاضر تنها ده درصد آن، یعنی نزدیک به ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان، عملی شده است و با توجه به رشد روزافزون خدمات ابری، ظرفیت‌های قابل توجهی در این بازار وجود دارد.

مشاور برنامه ریزی پروژه ابر ایران اضافه کرد که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی همچون نهاد‌های دولتی، بانک ها، استارتاپ‌ها و کسب و کار‌های مبتنی بر شبکه اینترنت بازار هدف این پروژه را تشکیل می‌دهند.

حمید یزدانی، مدیر عامل شرکت امید ژرف نگر، هم با بیان این که سرعت و کیفیت مراکز ذخیره داده که در اختیار سازمان فناوری اطلاعات است مطلوب نیست، هدف بخش خصوصی از ورود به این عرصه را تلاش برای ارتقای کیفیت دیتاسنتر‌ها دانست.

یزدانی تاکید کرد که «هزینه خرید سرور با اجرای پروژه ملی ابر ایران کاهش چشمگیری خواهد داشت و دسترسی سریع و آسان به اینترنت فراهم می‌شود».

دکتر سید محسن سید صالحی، مدیرعامل ابر زس، هم با اشاره سه مرحله ارزیابی توان اجرایی، ارزیابی توان مالی، و تنظیم پیشنهاد فنی و تجاری شرکت کنندگان در مزایده، تجارب مکمل اعضای کنسرسیوم را عامل موفقیت آنها دانست.

پروژه ملی «ابر ایران» هفته گذشته در قالب تفاهمنامه‌ای بین دولت و بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری ٢ هزار و ۴٠٠ میلیارد تومانی رونمایی شد
گفتنی است این نشست خبری باحضورمدیران ارشدکنسرسیوم شرکتهای آسیا تک ،امیدژرف نگروابرزس برگزارشد.

پاسخی بگذارید