گروه: سیاسی
تاریخ: ۱۶:۴۱ :: ۱۴۰۲/۰۳/۲۳

تفهیم نیوز:نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا با عنوان «آبادیران» امروز ۲۳ خردادماه در محل مصلی امام خمینی(ره) افتتاح شد و تا ۲۵ خردادماه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد. مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا(آبادیران) امروز ۲۳ خردادماه با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، […]

تفهیم نیوز:نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا با عنوان «آبادیران» امروز ۲۳ خردادماه در محل مصلی امام خمینی(ره) افتتاح شد و تا ۲۵ خردادماه در معرض دید علاقه‌مندان قرار دارد.

مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا(آبادیران) امروز ۲۳ خردادماه با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، سیدپرویز فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان، سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد و عارف نوروزی، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در محل مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، اسدی‌فرد، رئیس نمایشگاه آبادیران طی سخنانی ضمن عرض خیر مقدم به حضار در مراسم، اظهار کرد: کشور ما در دهه گذشته با حمایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب به حوزه کار جهادی در حوزه علم و فناوری ورود کرد و با وجود اینکه توانمندی‌های چندانی در این زمینه نداشتیم، امروز به جایی رسیدیم که نزدیک به ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور فعال شده است.

وی افزود: تمامی این تلاش‌ها در زنجیره صنایع مختلف بوده و شاید مردم کمتر با آن ارتباط برقرار کرده باشند. رهبر معظم انقلاب اسلامی دو رسالت مردمی کردن اقتصاد و درگیر کردن بخش‌های اقتصاد با حوزه دانش‌ بنیان را برعهده ما گذاشته‌اند. نمایشگاه آباد ایران در حقیقت هر دو جنبه را به نمایش گذاشته است.

اسدی‌فرد گفت: تلاش شده تا تمامی توانمندی‌هایی که به نحوی می‌تواند به حل مسائل مناطق محروم کشور کمک کند در این نمایشگاه حضور داشته باشند. امروز ۳۰۰ شرکت در نمایشگاه غرفه دارند و توانمندی‌های خود در رشته‌های مختلف را در نمایشگاه عرضه کرده‌اند. فناوری‌های آموزشی، صنایع خلاق و نوآوری‌های اجتماعی و … از جمله حوزه‌های مختلفی است که در این نمایشگاه در معرض دید مردم قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های خاص نمایشگاه همکاری تمامی نهادهایی است که در حوزه محرومیت‌زدایی فعالیت می‌کنند. در این نمایشگاه تلاش داریم تا در پایان برگزاری نمایشگاه، آغاز حرکت برنامه ملی آبادیران را کلید بزنیم. امیدواریم با کنار هم قرار دادن این توانمندی‌ها در سال‌ آتی، تعداد زیادی از بازتاب‌های موفقیت در مناطق محروم کشور را در حوزه محرومیت‌زدایی نمایش دهیم.

سامانه تأمین مالی آبادیران

وی با اشاره به سامانه تأمین مالی آبادیران که اولین پروژه آن تهیه ۴۰ تبلت ویژه نابینایان است، اظهار کرد: این سکو یک زیرساخت تأمین مالی است تا بتواند ضمن تأمین مالی از سوی نهادهای مختلف، اعتبارات خیران را نیز جذب کند. پس از نمایشگاه نیز پروژه‌های متعددی که  ارائه شده‌اند در پلتفرم و سامانه مدنظر گنجانده شده و تأمین مالی مورد نیاز آن انجام می‌شود‌.

در ادامه این مراسم، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور نیز در سخنانی بیان کرد: خدا را شاکریم که در این جمع در خدمت صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان و نهادهای محرومیت‌زدای که در حرکت ملی با عنوان آبادیران فعالند، هستیم. این حرکت ملی، همراهی جمعی همه نهادهای دولتی و غیر دولتی فعال در آبادانی ایران و مناطق محروم است که با فناوری و علم برای آبادانی کشور ترکیب شده است.

وی افزود: ذات همراه شدن و کنار هم قرار گرفتن قطعاً هم‌افزایی ایجاد کرده و برکت خواهد داشت. این مسئله بسیاری از منابع را حفظ کرده و بدان ضریب می‌دهد. حوزه علم و فناوری استانداردسازی اشتغال و تولید و به صرفه‌سازی اشتغال کوچک است تا مردم ثمره بیش از ۲۰ سال تأکید مقام معظم رهبری در موضوع علم و فناوری را در سفره‌ها و کار و اشتغال خود ببینند.

دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: مناطق محروم کشور در ظرفیت‌های سرزمینی و انسانی محروم نیستند. از لحاظ ظرفیت‌های سرزمینی مناطق محروم ما بسیار بکر و دست نخورده هستند. همچنین این مناطق سرشار از استعدادهای جوان پرانرژی و بسیار قابل برخوردارند. آنچه این مناطق را محروم کرده، محرومیت در توجه است. حرکت ملی آبادیران به دنبال آن است که این مناطق را مورد توجه شرکت‌های دانش بنیان و علم و فناوری قرار دهد. حرکت ملی آبادیران در حوزه‌های سلامت کشاورزی، معدن و .. بازاری را برای دانش‌بنیان‌ها و رونقی برای مناطق محروم ایجاد می‌کند که ان‌شا‌ءالله ثمرات آن چشم‌گیر خواهد بود.

در ادامه و پس از رونمایی از سامانه تأمین مالی جمعی رویداد آبادیران، عارف نوروزی، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز در سخنانی اظهار کرد: یکی از بحث‌های اساسی ستاد اجرایی، محرومیت‌زدایی است. نقاط محرومی که در کشور وجود دارند سرشار از ظرفیت و استعداد هستند اما به لحاظ بی‌توجهی محروم شده‌اند. ما به عنوان یکی از نهادهای پیشران در محرومیت‌زدایی همواره این دغدغه را داشته‌ایم که تمرکز فعالیت خود را به این مناطق انتقال دهیم.

وی بیان کرد: ستاد سالیانه ۷۰ هزار میلیارد تومان در مناطق محروم سرمایه ‌گذاری می‌کند. بنیاد برکت، بنیاد احسان، بنیاد ‌۱۵ خرداد  و مؤسسه دانش بنیان برکت نیز در این‌ نقاط تمرکز فعالیت دارند و به همراه حوزه اجتماعی ستاد همگی فعالیت خود را بر روی مناطق محروم متمرکز کرده‌اند.

وی تصریح کرد: برای فعالیت دانش‌بنیان در نقاط محروم که مملو از منابع سرزمینی و جمعیتی هستند، حمایت لازم از سوی ستاد انجام می‌شود. ستاد در این نقاط از نخبگان حمایت کرده و برای ایشان تأمین مالی می‌کند تا فعالیت خود را سر و سامان دهند. با این اقدامات بهترین نتایج در مناطق محروم رقم خورده است.‌ البته نگاه ما به مسائل به صورت شبکه‌ای است تا حجم بیشتری از مردم مناطق محروم درگیر طرح‌های محرومیت‌زدایی شوند.

انتقال هدفمند تسهیلات به مناطق محروم

وی برای مثال به کشت دیم در حوزه کشاورزی مناطق محروم اشاره کرد و گفت: موفقیت‌های فراوانی در این حوزه رقم خورده و هم‌اکنون نیز ادامه دارد. امروز کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به صورت شبکه‌ای گسترده در حال خدمت‌رسانی به مناطق محروم و اشتغال‌زایی در این‌ مناطق هستند. امروز باید کشور را به یک‌ کارگاه بزرگ تبدیل کرده و با انتقال هدفمند تسهیلات به مناطق محروم، توفیقات بسیار خوبی را در کشور رقم‌ بزنیم.

وی بیان کرد: ستاد اجرایی بیش از یک‌ هزار تسهیل‌گیر برای ایجاد مشاغل خرد و طرح‌های مبتکرانه در سراسر کشور داشته و با تمام کانون‌های برنامه‌ریزی در ارتباط است. ما مدعی هستیم که این کار را به شرط عدم خستگی می‌توان به خوبی توسعه داد تا دستاوردهای جوانان کشور در عرصه‌های مختلف نمایان شود. در این صورت بسیاری از نیازهای کشورهای اطراف را نیز می‌توان تأمین کرد.

نوروزی با بیان اینکه امروز در ۲۰۲۰ نقطه محروم فعالیت داریم، گفت: باید این تعداد به ۴۰۴۰ منطقه برسد. یکی‌ از فعالیت‌های نهادهای محرومیت‌زدا این است که جوانان بااستعداد این مناطق را شناسایی کرده و مورد حمایت قرار دهند. چنانچه این فعالیت به خوبی انجام شود، نخبگان تأثیرگذاری از دل مناطق محروم بیرون می‌آیند تا بتوانیم با تکیه و سرمایه‌گذاری بر ایشان شاهد ثمرات بسیار درخشانی در کشور باشیم.

بنابر گزارش ایکنا، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فناوری‌ها و محصولات محرومیت‌زدا(آباد ایران) اظهار کرد: از اینکه سعادتی برای تقدیر از نهادهایی که کار بزرگی انجام دادند و محرومیت‌زدایی را به صورت پایه‌ای مبنای فعالیت خود قرار دادند، سپاسگزارم. با این فعالیت فقرزدایی مکان‌محور می‌شود و این مسئله پایه‌ای خوب برای محرومیت‌زدایی است.

وی‌ افزود: منظور ما از مبارزه از استضعاف این‌ نیست که فقط وضع مادی ایشان خوب شود بلکه بدان‌معناست که مستضعفین بنا به آیات قرآن کریم به جایی برسند که رهبران جامعه شوند.‌ محرومان مانند شکوفه آلو هستند که سرما و سختی‌ آن را از بین نمی‌برد. کسانی که‌ در مشکلات رشد می‌کنند، محرومان هستند که نجات دهنده جهان خواهند بود.

وی تصریح کرد: موضوع اصلی بحث ما تحقق اجرایی این نکته است. اگر بتوانیم زمان این قشر را قیمتی کنیم، استضعاف تمام می‌شود. پیدا کردن مشاغلی که بتواند درآمد این زمان را تأمین کند، کار ما با مستضعفان را تمام می‌کند که راه آن دانش‌بنیان کردن مسئله محرومیت‌زدایی است.

آقامحمدی تصریح کرد: در این زمینه بنیاد شکوفه‌های آلو برای این قشر ایجاد شده و خود محرومان سها‌مدار آن خواهند بود تا این طرح به صورت مردم‌پایه به سمت محرومیت‌زدایی حرکت کند.‌ همچنین، برای دانش‌آموزان این‌ مناطق نیز استارتاپ‌های دانش‌آموزی ایجاد خواهد شد و کارخانه‌های نوآورانه نیز برای محرومان ایجاد می‌شود.

در ادامه، مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز طی سخنانی در این مراسم، اظهار کرد: امام عزیز ما در شرایط سختی که هنوز ۲۲ روز از پیروزی نگذشته بود فرمان تأسیس کمیته امداد را صادر کردند. این مسئله دغدغه ایشان در حوزه محرومان را نشان می‌دهد. برای موفقیت در محرومیت‌زدایی باید همیشه این دغدغه را داشته باشیم.

ایجاد اشتغال پایدار و درآمد باثبات

وی‌ تصریح کرد: یکی از محورهای اصلی مسلمان بودن دغدغه محرومان را داشتن است. البته این مسئله به معنای پهن کردن سفره برای نیازمندان نیست، بلکه به‌معنای شکوفایی استعدادهاست. کمک به‌ نیازمندان باید عزتمندانه باشد. کمیته امداد به دنبال اشتغال پایدار و درآمد باثبات هستیم ‌که در این حوزه باید به سراغ علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برویم.‌ یکی‌ از مسائل مهم در این زمینه اشتغال خانگی است. امروز بیش از ۵۵ درصد مددجویان کمیته امداد سرپرست خانواده هستند.

وی با بیان اینکه باید اشتغال را به خانه‌های محرومان برد، از شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه کمک خواست و اظهار کرد: یکی از برکات این‌نمایشگاه این است که نهادهای روییده از انقلاب حرکت جدیدی را به صورت عزتمندانه و در همکاری با یکدیگر برای ریشه‌کنی محرومیت آغاز کرده‌اند.

در ادامه این مراسم، توافق‌نامه همکاری بین کمیته امداد امام خمینی(ره) و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به امضای مسئولان دو نهاد مربوطه رسید. بخش عمده این توافق مربوط به کمک‌های حوزه اشتغال دانش‌بنیان است.

پاسخی بگذارید