دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور خبر داد:
تاریخ: ۱۶:۰۸ :: ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
کاهش ۱٫۵ دلاری نرخ پایه صادراتی لاستیک خودرو

تفهیم نیوز:با تصمیم کمیسیون نرخ‌گذاری اقلام صادراتی، نرخ پایه صادراتی تایر با کاهش ۱٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم ‌از چهار به ۲٫۵ دلار کاهش یافت. به گزارش تفهیم نیوز، عبداله شهریوری دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور، با اعلام این خبر اظهار داشت: پیش از این نیز آزادسازی صادارات تایر از ایران توسط […]

تفهیم نیوز:با تصمیم کمیسیون نرخ‌گذاری اقلام صادراتی، نرخ پایه صادراتی تایر با کاهش ۱٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم ‌از چهار به ۲٫۵ دلار کاهش یافت.

به گزارش تفهیم نیوز، عبداله شهریوری دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور، با اعلام این خبر اظهار داشت: پیش از این نیز آزادسازی صادارات تایر از ایران توسط این انجمن پیگیری شد که دولت در گام نخست با صادرات تولیدات تایرسازان داخلی به دیگر کشورها موافقت کرده بود.

وی ادامه داد: مشکل اساسی بر سر صادرات تایر از ایران‌، بالا بودن نرخ پایه صادراتی بود که برخلاف واقعیت و به میزان چهار دلار به ازای هر کیلوگرم تعیین شد درحالی که قیمت فروش تایرهای ایرانی بین دو تا ۲٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم است و با نرخ پایه صادراتی قبلی،‌ تایرسازان امکان رقابت با تولیدکنندگان چینی و کره‌ای را نداشتند.

به گفته مهندس شهریوری، مشکل اصلی این بود تایرساز باید محصول خود را هر کیلوگرم ۲٫۵ دلار می‌فروخت اما تعهد ارزی چهار دلاری به ازای هر کیلوگرم را می‌ پذیرفت تا به ازای صادرات خود ارز وارد کشور کند. به‌همین‌دلیل در عمل صادرات تایر غیرممکن بود.

وی با تاکید بر اینکه جلسه کمیسیون نرخ‌گذاری به درخواست انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور و با حضور نمایندگان وزارت صمت،‌ سازمان توسعه تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، متذکر شد: نمایندگان دستگاه‌های مذکور پس از استماع نظرات نماینده انجمن صنفی زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور به این نتیجه رسیدند نرخ پایه صادراتی تایر را ۱٫۵ دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش دهند و راه را برای حضور دوباره تایرهای ایرانی در بازارهای منطقه باز کنند.

دبیر انجمن زنجیره ارزش صنعت لاستیک کشور، این تصمیم دولت را عامل حذف بزرگ‌ترین مانع بر سر صادرات تایر ایرانی دانست و افزود: از امروز امکان صادارت تایر با نرخ پایه صادراتی ۲٫۵ دلار فراهم است.

شهریوری گام بعدی برای بازجذب بازارهای صادراتی تایر ایران را اخذ استانداردهای روز دنیا مانند «ای‌مارک» دانست و ادامه داد: تا پیش از ممنوعیت صادارت تایر که از سال ۹۷ رقم خورد،‌ تایرهای ایرانی به ۲۶ کشور صادر می‌شد و در همان سال ۶۰ میلیون یورو درآمد ارزی برای کشور به دست آمد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در خلأ سه ساله عدم حضور تایرسازان ایرانی در بازارهای جهانی،‌ بخش عمده‌ای از این بازار تقدیم تولید کنندگان چینی و کره ای شده است که باید با اخذ استانداردهای روز دنیا دوباره به جایگاه مطلوبی در این بازار رسید.

پاسخی بگذارید