نخستین عرضه اولیه 1401 فرابورس رونمایی شد
تاریخ: ۱۵:۳۵ :: ۱۴۰۱/۰۲/۲۵
معرفی «حگهر»؛ ظرفیت‌ها و فرصت‌ها

مدیرعامل شرکت گهر ترابر سیرجان درباره چشم‌انداز وضعیت حمل‌ونقل مواد معدنی منطقه گل گهر با توسعه‌های آتی نیز به روند رو به رشد تولید محصولات نهایی منطقه اشاره کرد و گفت: محصولات نهایی منطقه در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۸ میلیون تن خواهد رسید و این عدد در افق ۱۴۰۴ بیشتر از ۲۱ میلیون […]

مدیرعامل شرکت گهر ترابر سیرجان درباره چشم‌انداز وضعیت حمل‌ونقل مواد معدنی منطقه گل گهر با توسعه‌های آتی نیز به روند رو به رشد تولید محصولات نهایی منطقه اشاره کرد و گفت: محصولات نهایی منطقه در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۸ میلیون تن خواهد رسید و این عدد در افق ۱۴۰۴ بیشتر از ۲۱ میلیون تن خواهد بود، این روند صعودی چشم‌انداز روشنی از فعالیت‌های حگهر که حمل محصولات این منطقه را بر عهده دارد، ترسیم می‌کند.

اولین نشست خبری یک دیدار یک عرضه ویژه معرفی شرکت «حمل‌ونقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان» با نماد معاملاتی «حگهر» در فرابورس به‌صورت آنلاین برگزار شد که طی آن صورت‌های مالی، مزیت‌های رقابتی، چشم‌انداز آتی، نحوه ارزش‌گذاری سهام این شرکت و… از سوی مدیران آن تشریح شد.
به گزارش تجارت آوا به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، در ابتدای این نشست امیرعلی نجمی نوری، مدیرعامل شرکت حمل‌ونقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان به سهامداری این شرکت اشاره کرد و گفت: حگهر با سهامداری عمده ۶۶٫۸ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر تأسیس ‌شده‌است و سایر سهامداران عمده آن شرکت‌‌های معدنی و صنعتی گل گهر، گهر پودر پارس، گهر روش سیرجان، گهر انرژی سیرجان و نظم آوران صنعت و معدن گل گهر هستند.
وی ضمن تشریح تاریخچه این شرکت گفت: حگهر در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد و در راستای حمل نقل ریلی به‌خصوص لوکوموتیو با شرکت ریل گستر ادغام شد. در سال ۱۳۹۹ به سهامی عام تبدیل و در اول اردیبهشت سال ۱۴۰۰ به‌عنوان دویست‌وچهل‌ودومین شرکت پذیرفته‌شده در حوزه حمل‌ونقل فرابورس به ثبت رسید.
مدیرعامل حگهر در ادامه ضمن بررسی صنعت، مزیت‌های رقابتی این مجموعه را یادآور شد و گفت: ارائه خدمات باکیفیت بالا، نیروی انسانی ماهر، سرمایه در گردش، رقابت در ارائه قیمت در سطح کشور و فعالیت در اکثر حوزه‌های حمل‌ونقلی از مهم‌ترین مزیت‌های رقابتی شرکت حمل‌ونقل ترکیبی مواد معدنی گهر ترابر سیرجان است.
نجمی نوری، ساخت نیروگاه در منطقه گل گهر را برای پوشش ریسک ناشی از قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان مورد توجه قرارداد و گفت: این موضوع باعث شده تا تولیدات کارخانجات منطقه گل گهر کاهش نداشته باشد و در حوزه حمل نیز برای مجموعه حگهر اتفاق مثبتی است.
تشریح دارایی‌های ملکی
وی در تشریح حوزه‌های فعالیت شرکت گهر ترابر سیرجان به دارایی‌های ملکی حگهر اشاره کرد و توضیح داد: این شرکت در بحث حمل‌ونقل داخلی ۱۵۰ کامیون بنز، ۱۸ دستگاه لودر و ۴ دستگاه بیل مکانیکی دارد، همچنین در خصوص حمل‌ونقل جاده‌ای ۳۰۱ کامیون اسکانیا در اختیار داشته و ۱۰۶ ماشین‌سواری و پیکاپ در بخش حمل سبک به همراه ۷۱۴ دستگاه واگن در بخش حمل ریلی از دیگر دارایی‌های ملکی مجموعه حگهر است. علاوه بر این‌ها در حوزه حمل ریلی ۱۵ دستگاه لکوموتیو نیز در تملک خود دارد.
بررسی عملکرد مالی
نجمی نوری روند افزایش سرمایه شرکت را صعودی دانست و با اعلام سرمایه ۴ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال در حال حاضر، گفت: بررسی عملکرد مالی حگهر نیز حاکی از روند رو به رشد این شرکت است. به‌این‌ترتیب که درآمد عملیاتی، سود ناخالص و سود خالص شرکت نسبت به سال ۱۳۹۹ در سال ۱۴۰۰ سیر صعودی داشته است.
پیش‌بینی سود خالص ۱۴۰۱
وی به سود خالص ۳ هزار و ۶۷۵ میلیارد ریالی حگهر در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی سود خالص برای سال جاری ۳ هزار و ۴۲۸ میلیارد ریال است که دلیل بالاتر بودن سود ۱۴۰۰ نسبت به پیش‌بینی امسال تعدیل‌های سه‌ماهه پایانی سال گذشته بود، همچنین ارزیابی بودجه ۱۴۰۱ در شرایط نرمال و با عدد حداقلی بوده است.
سهم درآمدهای شرکت از عملکرد ۱۲ ماهه
مدیرعامل شرکت گهر ترابر سیرجان در ادامه معرفی این شرکت، سهم درآمدهای مختلف شرکت را در ۱۲ ماهه به‌صورت مقایسه‌ای طی دو سال گذشته مطرح کرد و گفت: در خصوص سهم درآمد شرکت از واحدهای مختلف و حوزه‌های مختلف فعالیتی، در سال ۹۹ در خصوص تعمیرات و نگهداری خطوط ریلی یک درصد، لکوموتیو ۹ درصد، حمل‌ونقل سبک ۹ درصد، حمل‌ونقل ماشین سنگین ۵۳ درصد، واگن ۲۱ درصد و حمل‌ونقل جاده‌ای ۷ درصد بوده که درمجموع درآمد ۷ هزار و ۷۱۷ میلیارد ریالی را در این سال برای حگهر رقم‌زده است.
وی به جهش قابل‌توجه درآمدهای عملیاتی در سال گذشته نسبت به سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: سهم درآمد حگهر از تعمیرات و نگهداری خطوط در سال ۱۴۰۰ یک درصد، لوکوموتیو ۶ درصد، حمل‌ونقل سبک ۵۸ درصد، حمل‌ونقل واگنی ۱۲ درصد و جاده‌ای ۱۳ درصد بوده که درمجموع ۱۹ هزار و ۴۶۵ میلیارد ریال درآمد عملیاتی سال گذشته بوده است.

رشد ۱۷۳ درصدی سود خالص
به گفته نجمی نوری روند سود ناخالص و درآمد ۱۲ ماهه این شرکت نیز صعودی بوده به طوری که سود خالص ۱۷۳ درصد و درآمد شرکت ۱۵۲ درصد در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ افزایش یافت.
مدیرعامل شرکت گهر ترابر سیرجان درباره چشم‌انداز وضعیت حمل‌ونقل مواد معدنی منطقه گل گهر با توسعه‌های آتی نیز به روند رو به رشد تولید محصولات نهایی منطقه اشاره کرد و گفت: محصولات نهایی منطقه در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۱۸ میلیون تن خواهد رسید و این عدد در افق ۱۴۰۴ بیشتر از ۲۱ میلیون تن خواهد بود، این روند صعودی چشم‌انداز روشنی از فعالیت‌های حگهر که حمل محصولات این منطقه را بر عهده دارد، ترسیم می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه علاوه بر منطقه گل گهر، حوزه فعالیت این مجموعه تمامی کشور است ادامه داد: همچنین از برنامه‌های آتی حگهر ورود به موضوع خرید هواپیما و حمل‌ونقل هوایی و دریایی است که در حال بررسی آن هستیم و جزو اهداف کلان مجموعه محسوب می‌شود.
چشم‌انداز منطقه؛ مهم‌ترین نکته ارزش گذاری
در ادامه این نشست علی نوروزی مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین، به عنوان ارزش‌گذار حگهر اطلاعاتی درباره نحوه ارزش‌گذاری این شرکت ارائه کرد.
ارزش‌گذار حگهر با ابراز خوشحالی از ورود گهر ترابر سیرجان به بازار سرمایه، مزیت‌ها و فرصت‌های منطقه گل گهر را مهم‌ترین نکته ارزش‌گذاری حگهر دانست و با اشاره به تحول منطقه گل‌گهر از سال ۱۳۸۹ تاکنون اظهار داشت: تولید این منطقه که در این سال ۱۱ میلیون تن بوده، اکنون به ۴۲ میلیون تن رسیده است و تا سال ۱۴۰۴ به ۶۲٫۲ میلیون تن خواهد رسید. آثار باری این افزایش ۲۱٫۵ میلیون تن خواهد بود.
نوروزی با اشاره به مفروضاتی که در ارزش‌گذاری لحاظ شده است گفت: مبنا در ارزش‌گذاری گهرترابر سیرجان رویکرد سود بر اساس روش ‌FCFE بوده است. بر اساس این روش ارزش بازار پیشنهادی ۲۵۱۰ میلیارد ریال و قیمت هر سهم ۵۶۵ تومان است.
او با تاکید بر اینکه سود منتهی به انتهای شهریور ۱۴۰۰ مبنای روش محاسبه بوده است اظهار داشت: در این مقطع زمانی P/E صنعت معادل ۱۲٫۷۴ مرتبه بوده و ارزش شرکت بر این اساس ۲ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال و هر سهم ۶۶۰ تومان ارزش‌گذاری شد.
مدیرعامل پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین اضافه کرد: ارزش برآوردی کارشناس رسمی دادگستری در گزارش منتهی به۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ معادل ۲ هزار و ۳۵۶ میلیارد ریال و قیمت هر سهم ۵۳۰ تومان بوده است.
نوروزی با اشاره به الزام استفاده از چند روش در ارزش‌گذاری حگهر خاطرنشان کرد: بر همین اساس میانگین ساده ۳ روش در نظر گرفته شده و ارزش شرکت ۲ هزار و ۵۹۹ میلیارد ریال و قیمت هر سهم ۵۸۵ تومان برآورد شد.
او سال بلوغ گهرترابر سیرجان در شاخص‌های سود و زیانی و شاخص‌های ترازنامه‌ای را ۱۴۰۳ اعلام کرده و اظهار داشت: از سال ۱۴۰۳-۱۴۰۰ نرخ رشد درآمدها و هزینه‌ها بر اساس همسان‌سازی نرخ‌ها نسبت یه یورو در سال پایه که سال ۱۳۹۶ بوده است در نظر گرفته شد.
نوروزی در تشریح جزئیات نرخ رشد خدمات به تفکیک بخش‌های مختلف فعالیت شرکت گهر ترابر سیرجان اظهار داشت: تا سال بلوغ در بخش‌های حمل و نقل سبک و حمل و نقل جاده‌ای به ترتیب یک و ۱۴٫۲ درصد و در بخش حمل و نقل ریلی در دو بخش واگن و لوکوموتیو به ترتیب ۱۲ و ۱۰٫۸درصد مازاد بر نرخ رشد ارز در نظر گرفته شده‌اند.
او با اشاره به مفروضات مقداری که در رسیدن به ارزش‌گذاری نهایی لحاظ شده عنوان کرد: اگر عرضه با همان قیمت ۲۵۰۰ میلیارد ریال اتفاق بیافتد، در گروه حمل و نقل بر اساس ارزش بازار امروز، شرکت گهرترابر ششمین شرکت، از منظر سرمایه چهارمین شرکت و بر اساس فروش دومین شرکت گروه است.

پاسخی بگذارید