تاریخ: ۱۰:۵۵ :: ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
جهش بانک کارآفرین در شاخص‌های متعدد مالی

تفهیم نیوز:بانک کارآفرین با جهش قابل توجه در حوزه‌های مختلف مالی و شاخص‌های بانکی در سال ۱۴۰۰، موفق به ثبت رشد ۱۱ درصدی سود خالص شد و NPL خود را نیز به عدد ۳.۹ واحد کاهش داد.   به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، براساس آخرین گزارش‌های منتشرشده در سامانه کدال، بانک کارآفرین موفق […]

تفهیم نیوز:بانک کارآفرین با جهش قابل توجه در حوزه‌های مختلف مالی و شاخص‌های بانکی در سال ۱۴۰۰، موفق به ثبت رشد ۱۱ درصدی سود خالص شد و NPL خود را نیز به عدد ۳.۹ واحد کاهش داد.

 

به نقل از روابط عمومی بانک کارآفرین، براساس آخرین گزارش‌های منتشرشده در سامانه کدال، بانک کارآفرین موفق شد با تدوین و پیگیری برنامه‌های متعدد علمی، به‌روز و کاربردی، رشد قابل توجهی در بخش‌های مختلف مالی به ثبت برساند. این گزار‌ش‌ها نشان می‌دهد سود خالص بانک کارآفرین در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل از آن با رشد ۱۱ درصدی همراه شود به نحوی که با ثبت مبلغ ۱۲ هزار و ۹۵۱ میلیارد و ۲۶۴ میلیون ریال، موفق به شناسایی ۳۲۸ ریال سود به ازای هر سهم شده است.

رشد قابل توجه درآمدها
بیشترین افزایش درآمد بانک کارآفرین در سال ۱۴۰۰ مربوط به درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری با ۸۱ درصد و ثبت مبلغ ۶۵.۷ هزار میلیارد ریال بوده است درحالی که این میزان در سال ۱۳۹۹ حول رقم ۳۶.۳ هزار میلیارد ریال گردش می‌کرد. جزئیات آمارها نشان می‌دهد در این مدت درآمد تسهیلات بانک با رشد ۹۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال ۱۳۹۹ به ۵۷ هزار میلیارد رسیده و درآمد سپرده‌گذاری نیز با رشد ۳۱ درصدی همراه شده است. همزمان درآمد سرمایه‌گذاری نیز ۷۶ درصد رشد کرده است که ثبت این میزان رشد از حجم مناسب اوراق مشارکت بانک در راستای کاهش ریسک نقدینگی حکایت دارد. همچنین بانک کارآفرین با توجه به اعمال برنامه‌هایی در راستای افزایش درآمدهای غیرمشاع، شاهد رشد قابل توجه ۸۲ درصدی در بخش درآمد کارمزد و رسیدن به رقم ۳ هزار و ۷۹۶ میلیارد و ۵۰۶ میلیون ریال بوده است. همچنین جمع درآمد عملیاتی بانک نیز با افزایش ۳۳ درصدی از رقم۲۶ هزار و ۱۳۳ میلیارد و ۲۶۸ میلیون ریال عبور کرده است.

کفایت سرمایه
نسبت کفایت سرمایه یکی از مهمترین نسبت ها در بانک ها جهت سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی بانک ها برابر زیان‌های غیرمنتظره می باشد . که بانک درآن نیز عملکرد مناسبی داشته است، نسبت در پایان سال ۱۴۰۰به ۱۰٫۶۰ درصد بالغ شده است. این نسبت با ایجاد حفاظ در مقابل زیان‌های وارده، به حفظ و نگهداری سرمایه کافی متناسب با مخاطرات موجود اقدام می‌کند و منبع اصلی اعتماد عمومی به سیستم بانکی محسوب می‌شود. لازم به ذکر است طبق دستورالعمل بانک مرکزی این نسیت می بایست حداقل ۸ درصد باشد.

تخصیص ۸۶ درصد از منابع بانک به اعطای تسهیلات
اعطای تسهیلات مناسب از جمله اصلی‌ترین کارکردهای بانک‌هاست که در دید کلان تاثیرات قابل توجهی در رشد و توسعه تولید ملی دارد. بانک کارآفرین با اعتقاد به این مهم ۸۶ درصد از منابع خود را در جهت اعطای تسهیلات صرف کرد که این مهم از تمرکز ویژه برای اعطای تسهیلات حکایت دارد.

تداوم کاهش قابل توجه NPL
نسبت مطالبات غیرجاری به کل تسهیلات پرداختی (NPL) از مهم‌ترین شاخص‌های ارزیابی فعالیت بانک‌هاست که بهبود آن می‌تواند به افزایش کارایی بانک در بخش‌های مختلف منجر شود. بانک کارآفرین نیز با تمرکز ویژه در این بخش و انجام اقدامات مهمی از جمله وصول برخی از پرونده‌های بزرگ غیرجاری و افزایش تسهیلات اعطایی، موفق به کاهش چشمگیر شاخص مذکور شده است به نحوی که NPL بانک در پایان سال ۱۴۰۰ با کاهش یک درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۳.۹ درصد رسیده است.

پاسخی بگذارید