تاریخ: ۱۵:۰۶ :: ۱۴۰۱/۱۱/۰۱

تفهیم نیوز:معاون وزیر راه و شهرسازی نوسازی ۱۳۰ هزار واحد ناپایدار در آذربایجان‌شرقی را ظرفیت مناسبی برای احداث واحدهای جدید برشمرد و گفت: با مردمی‌سازی، سریع‌ترین و بهترین کار تامین مسکن در بافت‌های فرسوده رقم می‌خورد. به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، […]

تفهیم نیوز:معاون وزیر راه و شهرسازی نوسازی ۱۳۰ هزار واحد ناپایدار در آذربایجان‌شرقی را ظرفیت مناسبی برای احداث واحدهای جدید برشمرد و گفت: با مردمی‌سازی، سریع‌ترین و بهترین کار تامین مسکن در بافت‌های فرسوده رقم می‌خورد.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، سی و دومین جلسه ستاد استانی بازآفرینی شهری پایدار با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، عابدین خرم استاندار آذربایجان‌شرقی، برخی از مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران، مدیرکل راه و شهرسازی استان آذربایجان‌شرقی، شهردار کلانشهر تبریز و سایر اعضای ستاد بازآفرینی شهری استان و فرمانداران شهرستان‌ها، در سالن عمارت استانداری آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

محمد آئینی در این جلسه با بیان اینکه بیش از ۵ درصد بناهای ناپایدار کشور در آذربایجان شرقی است، اظهارکرد: ۱۳۰ هزار بنای ناپایدار در بافت‌های فرسوده، مناطق حاشیه‌نشین و بافت تاریخی این استان وجود دارد که فاقد هیچگونه سازه‌ای فلزی یا بتنی هستند.

او افزود: از این میزان در حدود۸۲ هزار واحد آن در بافت‌های فرسوده، ۴۲ هزار واحد در مناطق سکونتگاه‌های غیررسمی و ۵۵۰۰ واحد در بافت تاریخی استان قرار دارد که برای بهسازی و نوسازی این بناهای ناپایدار، نیازمند یک همت و عزم جدی از سوی مسئولان و مدیران استانی هستیم.

آیینی با بیان اینکه با تخریب ۱۳۰ هزار واحد مسکونی فرسوده و ناپایدار در بافت‌های ناکارآمد شهری در استان آذربایجان‌شرقی، در حدود سه برابر یعنی ۳۹۰ هزار واحد جدید ساخته خواهد شد، گفت: باید بسترهای لازم برای این کار را فراهم کنیم که مهمترین آن اعمال تشویقات و حمایت‌های لازم برای سازندگان مسکن است.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه بهترین کار و سریع‌ترین کار تامین مسکن استفاده از ظرفیت و پتانسیل موجود در بافت‌های فرسوده است، گفت: نوسازی و بازآفرینی شهری در وهله اول باعث نجات انسان‌ها در این مناطق می‌شود و از طرف دیگر به عنوان ظرفیت جدید تولید مسکن مورد توجه مدیران این حوزه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند حداقل ۵۰ درصد تخفیف بدهند که این تخفیف‌ها تا ۱۰۰ درصد هم ممکن است گفت: قانون‌گذار این حق را برای سازندگان و مالکان در محلات فرسوده قائل شده که از حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تراکم ساخت بهره ببرند. البته این برای شهرداری ها هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه بسته تشویقی شهرسازانه شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص نوسازی بافت‌های فرسوده، حق مردم است و باید اجرایی شود، از شهرداری تبریز خواست مشوق‌های بیشتری را در اختیار شهروندان قرار دهد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه ساخت و تولید مسکن در بافت‌های فرسوده شهری بدلیل وجود خدمات زیربنایی و روبنایی شامل آب، برق، گاز ، تلفن و غیره برای جامعه به صرفه است، تصریح کرد؛ بازآفرینی شهری پایدار باعث بهبود ﺳﯿﻤﺎ و ﻣﻨﻈﺮ ﺷﻬﺮی و همچنین ارتقاء کیفیت زندگی شهری ساکنین در این مناطق می‌شود. دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تقدیر از رشد نوسازی محلات هدف بازآفرینی و کم برخوردار استان آذربایجان‌شرقی گفت: بر اساس آمارهای اعلام شده شهر تبریز بیشترین رشد یعنی ۱۸۶ درصد در نوسازی طی ۹ ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در حوزه بازآفرینی شهری و محلات کم برخوردار را داشته است و امیدواریم این آمار را نیز از دیگر استان‌های کشور هم شاهد باشیم.

آئینی در خصوص مساله مطرح شده در خصوص بافت‌های تاریخی هم گفت کارگروهی با وزارت میراث فرهنگی، بانک مرکزی و معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در حال تشکیل است که به زودی برای رفع موانع و مشکلات این بافت‌ها نیز تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

عقب افتادگی هشت ساله بازآفرینی آسیب‌شناسی شود

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی نیز نیز در این نشست با اشاره به اینکه امروزه مهم‌ترین کار در حوزه بازآفرینی شهری جلوگیری از افزایش بافت‌های ناکارآمد و در کنار آن تلاش برای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد موجود است. اظهارکرد: در استان ما ۹ شهر در حوزه بازآفرینی نیازمند نوسازی است اما اولین مساله این است که عقب افتادگی هشت ساله در این حوزه باید آسیب‌شناسی شود چرا که اگر این امر مهم اجرایی می‌شد بخش عمده‌ای از مردم از این موضوع رنج نمی‌بردند.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اختیارات استان‌ها در خصوص احیای بافت فرسوده و ناکارآمد افزایش یابد، گفت: شعار ما این است که باید مناطق فرسوده شهر را احیا و مشوق‌هایی در این زمینه پیش‌بینی کنیم.

او با تاکید بر استفاده از بسته‌های تشویقی دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، از دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان خواست تا عملکرد شهرداری‌ها در استفاده از این مشوق‌ها را رصد و گزارش کنند.

استاندار آذربایجان شرقی خواستار افزایش اختیارات استان در حوزه بازآفرینی شهری شد و گفت: به‌صورت جدی به دنبال نوسازی بافت‌های فرسوده و احیای بافت‌های تاریخی هستیم و امیدواریم با حمایت وزارت راه و شهرسازی، همکاری و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و استفاده از امتیازات طرح نهضت ملی مسکن و مشوق‌ های قانونی نوسازی بافت های فرسوده شهری، به گشایش‌های خوبی در این زمینه برسیم.

پاسخی بگذارید