1. به دنبال تنظیم‌گری در صنعت لندتک هستیم/تامین مالی چالش جدی این صنعت
رئیس کمیسیون لندتک سازمان نصر تهران:
تاریخ: ۱۴:۴۴ :: ۱۴۰۲/۰۳/۰۸

 تفهیم نیوز:رئیس کمیسیون لندتک سازمان نصر تهران می‌گوید: صنعت لندتک رو به توسعه است چون سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی از سوی خود شبکه‌ بانکی و همچنین بخش‌های مختلف اقتصادی در این بخش انجام شده است. به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، محمدصادق آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک این سازمان درباره اولویت‌های کاری […]

 تفهیم نیوز:رئیس کمیسیون لندتک سازمان نصر تهران می‌گوید: صنعت لندتک رو به توسعه است چون سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی از سوی خود شبکه‌ بانکی و همچنین بخش‌های مختلف اقتصادی در این بخش انجام شده است.

به نقل از روابط عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، محمدصادق آزادانی، رئیس کمیسیون لندتک این سازمان درباره اولویت‌های کاری این کمیسیون گفت: یکی از مهم‌ترین موارد بحث تنظیم‌گری این حوزه است چون این صنعت توسعه یافته و با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه، این نیاز به شدت احساس می‌شود و به طور عمومی افرادی هم که از این سرویس‌ها استفاده کرده‌اند، رضایت نسبی داشته‌اند. موضوع تنظیم‌گری یک بحث جدی و مهم است که در حال پیگیری آن هستیم، امیدوارم که چارچوب تنظیم‌گرانه خوبی برای این حوزه شکل بگیرد. این روند در مسیر مناسبی قرار دارد و ریل‌گذاری‌های آن انجام شده است. این کار نیاز به مطالعات و ارزیابی‌های دقیقی دارد تا تجربه منفی از خود برجای نگذارد و خروجی آن به مجموعه این حوزه و مردم کمک کند.

او در ادامه با اشاره به چالش‌های بانکی گفت: به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها از سوی بانک مرکزی، با مشکلاتی روبرو می‌شویم، این موضوع یکی دیگر از اولویت‌های ما بوده و در تلاش هستیم تا محدودیت‌ها را با رعایت ضوابط و چارچوب، حل کنیم.

آزادانی موضوع تامین مالی را یکی از چالش‌های بسیار جدی صنعت لندتک عنوان کرد و گفت: این موضوع محدودیت‌هایی برای توسعه فعالیت‌ها به وجود آورده است. مداخلاتی که بین کسب‌وکارها و تامین کنندگان مالی یعنی مجموعه‌های بانکی وجود دارد، یکی از زمینه‌های چالشی در این بخش است.

او درپاسخ به این پرسش که با چه روشی شرکت‌های لندتک برای تامین مالی، اعتبارسنجی می‌شوند، گفت: مسئله اعتبارسنجی از جمله موضوع‌های پرچالش است. اکنون تنها یک شرکت دارای مجوز اعتبار سنجی بوده که آن هم دارای محدودیت‌های خاص خود است. ما در این زمینه بیشتر نگاه تسهیلات محور داشته‌ایم و چندان کمک جدی صورت نگرفته است. یکی از حوزه‌هایی که می‌توان در آن بسیار خلق ارزش کرد، همین حوزه اعتبار سنجی است؛ مشروط بر آن که این امکان فراهم شود تا داده‌های لازم برای این موضوع مهیا شود. موضوع مالکیت داده هم یکی از مسائلی است که هنوز حل نشده باقی مانده و سوال‌هایی در این ارتباط وجود دارد که بدون پاسخ مانده است و باید این موضوع هم به نتیجه برسد.

رئیس کمیسیون لندتک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در همین ارتباط ادامه داد: برای همان حوزه‌ای که می‌خواهند فرایند ارائه تسهیلات و اعتبار را تسهیل کنند؛ در اینجا هم محدودیت‌هایی وجود دارد. این موضوعات جزو چالش‌های اصلی به شمار می‌رود.

بهبود تعاملات با نهادهای حاکمیتی

آزادانی درباره وضعیت تعامل با نهادهای حاکمیتی، توضیح داد: در مقایسه با گذشته، وضعیت تعامل با رگولاتور بسیار بهتر شده است و ادبیات مشترکی در حال شکل‌گیری است. چنانچه موارد به حوزه‌های خاصی محدود نباشد. در کل برخی از نهادها نگاه مثبت‌تری به اکوسیستم نوآوری دارند و برخی دیگر هم دارای نگاه‌ از بالا به پایین هستند. اگر به مرور یک ظرفیت و یکپارچگی ایجاد شود و روابط تنها به چند معاونت و نهاد خاصی محدود نباشد، به طور طبیعی ظرفیت تعامل ما هم بسیار بهتر می‌شود. در کل تعاملات بهتر شده است. در گذشته برخی از نگاه‌های منفی بدون کارشناسی بود. امیدواریم گفت‌وگوها بیشتر شود تا شرایط برای کسب‌وکارها بهبود یابد. واقعیت این است که بدون انجام دیالوگ، حوزه‌های نوآوری هیچ شانسی برای موفقیت ندارند. اگر بنا باشد هر فردی حرف خود را بزند و کسب‌وکارها هم به دغدغه‌های موجود توجهی نداشته باشند، به طور طبیعی امکان برخوردهای نادرست وجود خواهد داشت و حتی با چالش و تعطیلی کسب‌وکارها روبرو خواهیم شد همان‌گونه که در گذشته این مسائل هم رخ داده است.

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هنگامی که از نوآوری سخن گفته می‌شود نباید این موضوع در حد شعار باقی بماند نوآوری اسلوب و شرایط خود را دارد، نمی‌توان وارد آب شد و خیس نشد. این صنعت شرایط خاص خود را دارد. چون نوآوری قرار است چارچوب‌ها و کلیشه‌ها را تغییر دهد.

آزادانی درباره چشم‌انداز صنعت لندتک، گفت: ارائه چشم‌انداز از این صنعت دشوار است چون سرعت تحولات در کشور بسیار بالا است، اما بر اساس روندهای گذشته اگر بخواهیم آینده را ارزیابی کنیم، این صنعت رو به توسعه است چون سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی از سوی خود شبکه‌ بانکی و همچنین بخش‌های مختلف اقتصادی انجام شده است. چون این صنعت یک نیاز جدی برای کشور بوده و پاسخی هم برای آن وجود ندارد. شبکه بانکی هم تمایل ندارد که به صورت مستقیم وارد این حوزه شود. اگر با همین روندی که وجود دارد، پیش رویم انتظار یک چشم‌انداز توسعه‌ای در این صنعت وجود دارد؛ هم از لحاظ کمی و هم از جنبه کیفی.

پاسخی بگذارید

سپه
پگاه
گردشگری
فولاد نی ریز
تامین اجتماعی
اینده