تاریخ: ۱۵:۳۴ :: ۱۴۰۳/۰۹/۰۷

رضا قاسم‌پور، مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران بیان داشت: اعتبارسنجی هوشمند از ۷۵ شاخص اطلاعاتی مختلف برای اشخاص حقیقی استفاده می‌کند که میزان پوشش و دقت را تا حدود ۹۰ درصد افزایش می‌دهد.  به نقل از روابط عمومی شرکت اعتبارسنجی ایران، رضا قاسم‌پور، در یازدهمین همایش سالانه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت گفت: اعتبارسنجی در دنیا […]

رضا قاسم‌پور، مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران بیان داشت: اعتبارسنجی هوشمند از ۷۵ شاخص اطلاعاتی مختلف برای اشخاص حقیقی استفاده می‌کند که میزان پوشش و دقت را تا حدود ۹۰ درصد افزایش می‌دهد.

 به نقل از روابط عمومی شرکت اعتبارسنجی ایران، رضا قاسم‌پور، در یازدهمین همایش سالانه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت گفت: اعتبارسنجی در دنیا سه مرحله را طی کرده است. مرحله اول که مرحله دستی و انسانی (۱۸۰۰ تا ۱۹۷۰) است و در این دوره با ظهور رایانه‌ها امکان ذخیره‌سازی داده‌ها فراهم شد. مرحله دوم از سال ۱۹۷۰ به بعد است که اعتبارسنجی وارد فاز جدیدی شد. علاوه بر داده‌های مالی، اطلاعات دیگری نظیر تسهیلات و مالیات نیز در فرایند اعتبارسنجی استفاده شدند. همچنین فناوری‌هایی مانند یادگیری ماشین و هوش مصنوعی به کار گرفته شدند.
وی افزود: سومین مرحله نیز از ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ و بعد از آن که با ظهور اینترنت در دهه ۹۰ و توسعه شبکه‌های اجتماعی پس از سال ۲۰۱۰، اعتبارسنجی به سمت هوشمندتر شدن پیش‌رفت. در این مرحله از اطلاعاتی مانند تراکنش‌ها، خریدها، معاملات آنلاین و حتی موقعیت جغرافیایی افراد استفاده شد تا تمامی افراد جامعه بتوانند به منابع مالی دسترسی پیدا کنند. در ایران تا سال ۲۰۰۷ هیچ اتفاقی در حوزه اعتبارسنجی رخ نداد و ایران فاقد شرکت‌های تخصصی در این زمینه بود. اولین شرکت اعتبارسنجی، “شرکت اعتبارسنجی ایران”، با سهامداری تمامی بانک‌ها تأسیس شد. در سال ۱۳۹۵، اولین مدل اعتبارسنجی توسط یک شرکت خارجی بر اساس ۱۸ شاخص مختلف طراحی و اجرا شد.
قاسم پور ادامه داد: از سال ۱۴۰۱ این شرکت رویکرد جدیدی در اعتبارسنجی اتخاذ و مدل جدید اعتبارسنجی هوشمند را با کمک تیمی متخصص و خبره از حوزه‌های مختلف طراحی و پیاده‌سازی کرد. در نهایت در مدل جدید اعتبارسنجی هوشمند، از ۷۵ شاخص اطلاعاتی مختلف برای اشخاص حقیقی استفاده شده و توانسته‌ایم میزان پوشش و همچنین دقت کار را به حدود ۹۰ درصد (از ۷۶ درصد در گذشته) افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت اعتبارسنجی ایران گفت: الگوریتم‌های پیشرفته هوش مصنوعی و قابلیت یادگیری ماشین در این مدل به کار گرفته شدند. فاز اول این مدل هم‌اکنون توسط شبکه بانکی و لندتک‌ها اجرا می‌شود و برای اشخاص حقوقی نیز طی دو ماه آینده عملیاتی خواهد شد. ما سعی کردیم ماموریت شرکت را بازتعریف کنیم به این شکل که هدف ما فقط ارائه یک امتیاز اعتباری نیست؛ بلکه شفاف‌سازی فضای کسب‌وکار و معاملات بین طرفین نیز مورد توجه قرار بگیرد. در حال حاضر خوشبختانه تمامی داده‌های سازمان‌ها به “پایگاه داده کشور” متصل شده‌اند.
قاسم پور تاکید کرد: همکاری با بیمه مرکزی برای اعتبارسنجی پیش از صدور بیمه‌نامه آغاز شده است. در این همکاری، نرخ بیمه بر اساس ریسک افراد تعیین خواهد شد و این طرح در حال پیگیری است. اعتبارسنجی در سامانه معاملات و سامانه خودنویس نیز دستور کار قرار دارد. با رضایت طرفین، اعتبارسنجی به طور مستقیم در اختیار طرفین معامله قرار خواهد گرفت.

پاسخی بگذارید