تاریخ: ۱۴:۰۹ :: ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
ظریف: از برجام خارج نمی‌شویم

تفهیم نیوز:وزیر امور خارجه تصمیمات جدید ایران در واکنش به اقدامات آمریکا را در چارچوب برجام خواند و گفت: جمهوری اسلامی از برجام خارج نخواهد شد و کاملا در چارچوب این توافق عمل می‌کند. به گزارش خبرنگار تفهیم نیوزنیوز و به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور رایزنی با […]

تفهیم نیوز:وزیر امور خارجه تصمیمات جدید ایران در واکنش به اقدامات آمریکا را در چارچوب برجام خواند و گفت: جمهوری اسلامی از برجام خارج نخواهد شد و کاملا در چارچوب این توافق عمل می‌کند.
به گزارش خبرنگار تفهیم نیوزنیوز و به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور رایزنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود و در ادامه رایزنی‌های دوجانبه وارد فدراسیون روسیه شد، در بدو ورود به مسکو در جمع خبرنگاران گفت: اقداماتی که آمریکا در طول یک سال گذشته به ویژه قبل از خروج و بعد از خروج از برجام انجام داده، برای ایجاد یک وقفه در ادامه کار برجام بوده است.

ظریف: از برجام خارج نمی‌شویم

*مصلحت دیدیم برخی تعهداتمان را که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می‌دادیم، فعلا اجرا نکنیم

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با علم به این سیاست آمریکا با مدارا و صبر استراتژیک برخورد کرده است، اظهار داشت: متأسفانه اتحادیه اروپا و بقیه اعضای جامعه بین المللی این توان را نداشتند که در برابر فشار آمریکا ایستادگی کنند ولذا ایران این طور به مصلحت دیده که برخی از تعهدات و اقداماتی را که به صورت داوطلبانه در برجام انجام می‌داده، فعلا اجرا نکند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: این حق برای ایران در برجام دیده شده است. ما الان خارج از برجام عمل نمی‌کنیم بلکه در چارچوب برجام عمل می‌کنیم. مواد ۲۶ و ۳۶ برجام چنین اختیاری را به ایران و البته به سایر کشور‌های عضو داده که اگر کشوری تعهداتش را اجرا نکرد، آن‌ها هم تعهداتشان را به صورت جزیی یا کلی اجرا نکنند.

ظریف یادآور شد: اقدام ایران کاملا در این چارچوب است، بنابراین ایران از برجام خارج نخواهد شد، ایران کاملا در چارچوب برجام عمل می‌کند و یک فرصتی برای سایر اعضای برجام است که اقدامات لازم را انجام دهند، نه اینکه صرفا به صدور بیانیه اکتفا کنند.

وی با اشاره به تصمیماتی که ایران در واکنش به بدعهدی‌های آمریکا اتخاذ خواهد کرد، گفت: این تحولی است که امروز چهارشنبه در راستای اجرای مصوبات شورای عالی امنیت ملی انجام خواهد شد و دوستان من در تهران جزییات آن را به اطلاع مردم خواهند رساند.

*رایزنی‌ها در مسکو

وزیر خارجه کشورمان همچنین عنوان کرد که سفرش به مسکو برای مذاکره در این خصوص و مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی با آقای لاوروف خواهد بود و افزود: موضوعاتی که ما با روسیه در آن در سطح بین المللی با هم شریک هستیم، بسیار زیاد است.

ظریف افزود: ما هر دو مخالف سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا هستیم، حالا چه این سیاست‌ها درباره برجام یا درباره ونزوئلا باشد. ما با هم در این زمینه‌ها همکاری کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: همکاری‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و روسیه به خصوص در موضوع سوریه و مقابله با تروریسم در سوریه و تلاش برای پایان دادن به جنگ و درگیری در این کشور در کنار ترکیه، تلاش‌هایی است که جامعه بین المللی به عنوان تنها تلاش‌هایی که تاکنون توانسته مانع گسترش خشونت در سوریه شود، از آن استقبال کرده است.

*ایران و روسیه دو شریک راهبردی در منطقه

وی بیان کرد: ما و روسیه دو شریک راهبردی در منطقه هستیم و این سیاست‌ها و همکاری ادامه خواهد یافت و امروز نیز در این زمینه گفتگو خواهیم کرد.

ظریف درباره برجام با بیان اینکه روسیه به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و یکی از اعضای برجام طرف مذاکره ما خواهد بود، اظهار داشت: اولین مذاکره رسمی ما همزمان با اقداماتی که در سالروز خروج آمریکا از برجام انجام خواهیم داد، با وزیر خارجه روسیه خواهد بود که ایشان نقش گسترده‌ای در به نتیجه رسیدن برجام داشت.

وی افزود: روسیه از همکاران نزدیک ما در طول سال‌های گذشته و یک سال گذشته بوده و امیدواریم این همکاری با جدیت بیشتر و نقش مستقیم روسیه ادامه یابد. بحث‌های دوجانبه بسیار زیادی داریم، همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور در طول سالیان گذشته به عالی‌ترین حد خود رسیده است هم در حوزه‌های اقتصادی و هم در حوزه‌های دیگر دوجانبه و انشاءالله در این زمینه در این خصوص گفت: وگو خواهیم کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از این از سفرش به مسکو خبر داده بود.

سفارت ایران در مسکو پیش از این در خبری با اشاره به سفر ظریف اعلام کرده بود که امضای پروتکل توافق دوجانبه تسهیل روادید برای اتباع دو کشور، تمدید برنامه همکاری وزارتخانه‌های امور خارجه ایران و روسیه، تفاهمنامه در خصوص تسهیل ورود و اقامت اعضای هیات‌های پروازی شرکت‌های هواپیمایی ایران و روسیه و نیز حضور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه روسیه از جمله برنامه‌های سفر محمدجواد ظریف به مسکو خواهد بود.

پاسخی بگذارید