رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با تبریک روز مالیات تاکید کرد:
تاریخ: ۱۴:۳۲ :: ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
نظام مالیاتی هوشمند و منصف

تفهیم نیوز:رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور پیامی، فرارسیدن روز مالیات و هفته فرهنگ مالیاتی را به کارکنان سازمان، مودیان مالیاتی، اصحاب رسانه و فعالان عرصه فرهنگ تبریک گفت. به گزارش رسانه مالیاتی ایران، در متن پیام دکتر امید علی پارسا، آمده است: نظام مالیاتی کشور امروز ایفاگر نقش های مهم و اساسی […]

تفهیم نیوز:رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور با صدور پیامی، فرارسیدن روز مالیات و هفته فرهنگ مالیاتی را به کارکنان سازمان، مودیان مالیاتی، اصحاب رسانه و فعالان عرصه فرهنگ تبریک گفت.
به گزارش رسانه مالیاتی ایران، در متن پیام دکتر امید علی پارسا، آمده است: نظام مالیاتی کشور امروز ایفاگر نقش های مهم و اساسی در تامین مالی دولت به منظور پوشش هزینه های اجتماعی است. اصلاح نظام درآمدی دولت، به عنوان یکی از محورهای مهم و اساسی اقتصاد مقاومتی، کاهش حداکثری وابستگی به درآمدهای نفتی و اتکای فزاینده بودجه کشور به درآمدهای پایدار و درون زای مالیاتی را در پی داشته است. نظام مالیاتی فعلی، نظامی در حال پویایی و کارآمدی و البته در حال گذار از سیستم سنتی به سیستم مدرن مالیاتی است که با مجموعه اصلاحات و تحولات صورت گرفته، به نوعی درتلاش است تا در کنار ماموریت اصلی خود که همانا وصول درآمدهای مالیاتی است، اشتغال زایی، تحرک تولید و رونق کسب و کار را نیز مدنظر قرار دهد. فشارهای همه جانبه اقتصادی دولت‎های غربی به ویژه در سال های اخیر، اگر چه از جنبه تهدیدی، ملت ایران را در معرض مشکلات و تنگناهای متعدد اقتصادی قرار داده است، با این وجود این فشارها و تحریم ها، فرصتی بی ‎بدیل برای تبدیل شدن نظام اقتصادی ایران به یک اقتصاد مقاوم و متکی بر مالیات را پدید آورده که در طی دهه ها، همواره مهمترین آرزوی مدیریت اقتصادی کشور بوده است. نظام مالیاتی ایران، سال گذشته با وجود همه فشارهای ناشی از تحریم‌‌های ظالمانه، موفق شد رکوردی از خود بجای گذاشته و با تلاش همه جانبه همکاران سازمان و همچنین همراهی و همدلی مودیان محترم، حدود ۱۰۱ درصد درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده را محقق گرداند. بدیهی است این امر محقق نمی شد مگر با همراهی، همدلی و تعامل حداکثری مودیان با نظام مالیاتی که در تکاپوی تامین هزینه های جاری، توامان با ایجاد توسعه و تحول آفرینی در زیرساخت های نظام مالیاتی است.
نظام مالیاتی ایران در رویکرد جدید خود که همانا «وصول با اصول» است، تعامل حداکثری با مودیان را در پیش گرفته و بر همین اساس، افزایش کارآیی و توانمندی نظام مالیاتی، اعتمادآفرینی در جامعه و رعایت انصاف و عدالت به منظور افزایش محبوبیت و مقبولیت عمومی سازمان در نزد مردم را در دستور کار خود قرار داده است. در حقیقت، سیاست «وصول با اصول»، بر حرکت نظام مالیاتی در مسیر انصاف و عدالت و بعبارتی وصول مالیات بیشتر از دهک ‎های بالای جامعه و اخذ مالیات متناسب با درآمد، سود، ثروت و مصرف از افراد تاکید دارد. امسال سازمان امور مالیاتی کشور بیشترین تعامل را با مودیان محترم در چارچوب تمدید مواعد مقرر قانونی ارایه اظهارنامه و پرداخت مالیات، بخشودگی جرایم مالیاتی، ارایه خدمات مالیاتی به صورت الکترونیکی و غیره داشته که نشان از عزم جزم نظام مالیاتی برای حمایت از اشتغال و تحرک تولید درکشور است.
تصویب قوانین و مقررات متناسب با نظام مالیاتی هوشمند، ایجاد پایه‏ های جدید مالیاتی، ایجاد ساز و کار ها و شیوه‎ های نوین اخذ مالیات، مبارزه جدی با فرار مالیاتی، ارتقای سلامت نظام اداری و در نهایت مدرن سازی نظام مالیاتی، اجزای نظام مالیاتی کارآمد، عادله و پویا را شکل می دهند. شاید از همین رو، در سال گذشته، بخش مهمی از درآمدهای مالیاتی با بررسی ریزداده های مهم اقتصادی موجود در سامانه های اطلاعاتی سازمان و ازمحل شناسایی فرارهای مالیاتی و همچنین شناسایی مودیان جدید محقق گشت.
نظام مالیات هوشمند، در حقیقت مقصد و پایان راه مدرن‎سازی نظام مالیاتی است. در نظام مالیاتی هوشمند، همه ریزداده‎ های اطلاعاتی افراد در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می گیرد و سازمان امور مالیاتی کشور براساس این اطلاعات دقیق و شفاف، از افراد مالیات اخذ می‎ نماید. البته نظام هوشمند مالیاتی فواید و مزایای پرشماری برای اقتصاد کشور ایجاد می نماید. برای مثال هم اکنون با تکیه بر اطلاعات طرح جامع مالیاتی، امکان حذف شیوه تشخیص علی الراس از نظام مالیاتی فراهم شده است. شیوه ای که همواره بحث ها و مسایل زیادی پیرامون خود داشته و به دلیل نبود اطلاعات شفاف از مبادلات اقتصادی افراد، سازمان امور مالیاتی ناگزیر به اجرای آن بود.
البته با تکمیل شدن اطلاعات پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی و همکاری همه دستگاه های ذیربط برای ارایه اطلاعات مورد نیاز سازمان و همچنین توسعه زیرساخت های فناوری در کشور به ویژه اجرای قانون پایانه فروشگاهی در ابعاد سراسری، نظام مالیاتی هوشمند به مرحله اجرا نزدیک تر خواهد شد. با اجرای نظام مالیات هوشمند که امید بسیار می رود تا سال ۱۴۰۰ نسخه اولیه آن به اجرا درآید، عملا فرار مالیاتی به حداقل می‌رسد; فساد اداری به شدت کاهش می ‎یابد; تکریم مردم به حداکثر می رسد; عدالت مالیاتی گسترش می یابد; درآمدهای مالیاتی رشد پیدا می‎ کند و در نهایت نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی کشور نیز از ۸ درصد فراتر می‎ رود.
همینک با توسعه ظرفیت های نظام مالیاتی و همچنین با تلاش و پشتکار سربازان خط مقدم اقتصادی، نظام مالیاتی مطلوب و ایده آل، در شرف شکل ‎گیری است و از سال ۱۴۰۰ ، شاهد اجرای نسخه اولیه نظام مالیات هوشمند در کشور خواهیم بود.
اکنون و در آستانه «روز مالیات»، لازم می دانم این روز را به همه همکاران سختکوش و پرتلاشم در اقصی نقاط کشور که وظیفه سخت و خطیر تامین هزینه های کشور را بر دوش می کشند و شرایط سخت شیوع ویروس کرونا را نیز با سعه صدر، متانت و بردباری تحمل کرده و به ایفای نقش های کلیدی و ماموریت های مهم محوله می‎پردازند، تبریک عرض نمایم . همچنین این روز را به همه مودیان محترم تبریک و تهنیت عرض نموده و امیدوارم امسال نیز با مشارکت حداکثری مودیان در طی مرداد و شهریورماه، حماسه اقتصادی دیگری را رقم بزنیم. با تمدید مواعد مقرر قانونی برای ارایه اظهارنامه مالیاتی که با هدف حمایت از فعالان اقتصادی در شرایط سخت شیوع کرونا انجام گرفته، امید بسیار داریم مودیان محترم با آرامش هر چه تمامتر و با استفاده حداکثری از این تسهیلات پدید آمده، نسبت به انجام تکالیف قانونی خود اقدام نمایند.
همچنین با توجه به درپیش بودن هفته «فرهنگ مالیاتی»، لازم است از همه دست اندرکاران عرصه فرهنگ مالیاتی، اعم از رسانه ملی، اصحاب رسانه، نهادها و سازمان های فرهنگی، ائمه محترم جمعه سراسر کشور و سایر ارکان اثرگذار دراین امر، قدردانی و تشکر نمایم. بدیهی است نظام مالیاتی برای اجرای ماموریت های خطیر خود، نیازمند حمایت همه جانبه ارکان مختلف نظام و به ویژه فعالان عرصه فرهنگ و رسانه است و همه فعالان عرصه های یاد شده، می باید نظام مالیاتی را در امر توسعه و ترویج فرهنگ مالیاتی در جامعه یاری و حمایت نمایند.

پاسخی بگذارید