معاون پارلمانی رییس جمهور:
تاریخ: ۱۵:۱۸ :: ۱۴۰۱/۰۴/۰۴
با جامع نگری در دولت و نگاه ملی در مجلس، مناطق آزاد باید از دیوان سالاری رها شوند

تفهیم نیوز:معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: با توجه به این که دولت سیزدهم، یک دولت تحول گرا بوده است، انتخاب سعید محمد، به عنوان یک نیروی جوان و متخصص که سابقه درخشانی نیز از خود بر جای گذاشته است ما را امیدوار کرده که در حوزه مناطق آزاد شاهد تحولات جدی باشیم.     […]

تفهیم نیوز:معاون امور مجلس رئیس جمهور گفت: با توجه به این که دولت سیزدهم، یک دولت تحول گرا بوده است، انتخاب سعید محمد، به عنوان یک نیروی جوان و متخصص که سابقه درخشانی نیز از خود بر جای گذاشته است ما را امیدوار کرده که در حوزه مناطق آزاد شاهد تحولات جدی باشیم.

 

 

به نقل از فرینا، سید محمد حسینی با حضور در نشست امروز شنبه (۴تیرماه) شورای مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد در محل دبیرخانه شورایعالی افزود: باید توجه داشت که ما دیرتر از دنیا، ایده مناطق آزاد را در کشورمان پیاده کرده ایم و اکنون باید با استفاده از تجربیات موفق دنیا در این حوزه، به اقتصاد کشور کمک کنیم.
حسینی در ادامه با اشاره به لزوم اجرای قوانین مربوط به مناطق آزاد در این مناطق گفت: مشکلات ساختاری و عدم اجرای قوانین مربوط به این مناطق باعث پیشی گرفتن کشورهای همسایه در جذب سرمایه گذاری می شود و دولت و مجلس با نگاه ملی و رعایت مصالح ملی از دیوان سالاری رها شوند و مدیریت واحد، جامع و متمرکز در مناطق شکل بگیرد و بخشی نگری در تمامی حوزه ها باید به مدیریت واحد و یکپارچه تبدیل شود.
وی اظهار داشت: این واقعیت که ما مثل گذشته نمی توانیم روی اقتصاد تک محصولی نفت حساب کنیم و از طرفی با توجه به کمبود آب در حوزه کشاورزی دیگر نمی توان به صورت سنتی اقتصاد را اداره کرد، مسئولیت مناطق آزاد را سنگین تر می کند.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ویژه اقتصادی نیز گفت: با تبیین کارشناسی مسائل و تعامل با نمایندگان محترم مجلس، ارتباط خوبی با کمیسیون اقتصادی مجلس داریم اما ناهماهنگی داخلی در وزارت اقتصاد که بدون تعامل با حوزه مناطق آزاد اقدام به مکاتبات غیرکارشناسی با مجلس محترم شورای اسلامی درباره مسائل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که در تعارض منافع با وزارت اقتصاد است می کنند، انرژی همکاران ما را از بین می برد و به نفع اقتصاد کشور نیست.
سعید محمد، مهمترین چالش مناطق آزاد را عدم اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور عنوان کرد و افزود: علی رغم دستور شخص ریاست محترم جمهور و هم رای بودن معاونت حقوقی ریاست جمهوری با نظر دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد، این قانون همچنان اجرا نمی شود و چرایی آن علامت سوال بزرگیست.
وی اظهار داشت: متاسفانه در برنامه تحول اقتصادی دولت سیزدهم هیچ اسمی از مناطق آزاد برده نشده است و ما نگرانیم در قانون برنامه هفتم هم این اتفاق بیافتد و از آن جایی که مناطق آزاد داخل هیات دولت نماینده ای ندارد، متاسفانه به مسائلشان آنطور که باید رسیدگی نمی شود و ماحصل این اتفاقات آسیب جدی به اقتصاد کشور است؛ چرا که مناطق آزاد ظرفیت بزرگی دارند ولی چون نادیده گرفته می شوند نمی توانند در بحران اقتصادی کمک حال کشور باشند.
مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ویژه اقتصادی در پایان ضمن تشکر از مجلس محترم، گفت: خواهشمندیم که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نگاه ویژه ای به مسائل این حوزه داشته باشند و نظرات تخصصی کارشناسان این حوزه را از طریق دبیرخانه شورایعالی در تصمیمات مربوط به این حوزه دخیل نمایند.

پاسخی بگذارید