تاریخ: ۱۰:۵۳ :: ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
صنعت لجستیک حلقه استراتژیک توسعه ملی کشور ها است

مدیرعامل شرکت شتابان شمال گفت: صنعت لجستیک حلقه استراتژیک توسعه ملی کشورهاست و هر چه بهره ورتر، کارآمدتر و اثربخش تر شود قدرت رقابت پذیری در بازارهای جهانی برای کشور ها ایجاد می کند. به گزارش پایگاه خبری تفهیم نیوز – مهندس حسن دوست حقی مدیرعامل شرکت شتابان شمال در نشست خبری در مورد مفهوم […]

مدیرعامل شرکت شتابان شمال گفت: صنعت لجستیک حلقه استراتژیک توسعه ملی کشورهاست و هر چه بهره ورتر، کارآمدتر و اثربخش تر شود قدرت رقابت پذیری در بازارهای جهانی برای کشور ها ایجاد می کند.

به گزارش پایگاه خبری تفهیم نیوز – مهندس حسن دوست حقی مدیرعامل شرکت شتابان شمال در نشست خبری در مورد مفهوم و اهمیت لجستیک گفت: لجستیک مدیریت جریان محصول، مواد اولیه، داده و جریان نقدی در کل زنجیره تامین است و این موضوع چرا اهمیت دارد، چون امکان ندارد هیچ محصول و بیزینستی و اقتصادی بدون لجستیک توسعه پیدا کند.

دوست حقی ادامه داد: طبق آمار بانک جهانی بیش از ۱۰ درصد GNP کشورهای اروپایی سهم لجستیک بوده و این عدد بسیار بالایی است. اگر قرار باشد لجستیک را ارتقا دهیم و اثربخش کنیم باید کارهای زیرساختی خوبی انجام شود. در دنیا نشان داده شده که کشور هایی که زیرساخت لجستیک خوبی دارند حداقل یک درصد GDP بالاتر از کشورهای دیگر دارند و ۲ درصد در تجارت رشد بهتر داشته اند.

مهندس حسن دوست‌حقی  با تاکید بر توجه به ارتقای بهره‌وری لجستیک در کشور، نگاه موجود کشور به حوزه لجستیک را سنتی دانست و افزود: متاسفانه تجهیزات لجستیکی کشور قدیمی است در حالی‌که گسترش و رونق این عرصه نیازمند جدی توسعه و بازنگری است.
مدیرعامل شرکت شتابان شمال با بیان اینکه یکی از کارهای مهم برای ارتقای لجستیک در کشور اقدامات اساسی برای بهسازی و توسعه زیرساخت‌های کشور است، گفت: GDP کشورهایی که دارای زیرساخت و عملکرد لجستیکی خوب و موفقی هستند نسبت به سایر کشورها حداقل یک درصد بهتر است .
او با اشاره به اینکه صنعت لجستیک حلقه استراتژیک توسعه ملی کشورها است، خاطرنشان کرد: هرچه این صنعت کارآمدتر و قوی‌تر باشد، قدرت رقابت‌پذیری کشور در بازارهای بین‌المللی هم بهتر می‌شود. برای تحقق این امر نیاز به لجستیک چابک و بهره‌ور داریم.

دوست‌حقی نبود رویکرد یکپارچه را اصلی‌ترین چالش حوزه لجستیکی کشور برشمرد و تصریح کرد: در حال حاضر حلقه‌های مختلف لجستیکی کشور جزیره‌ای عمل می‌کنند و زیرنظر سازمان‌های مختلفی اعم از وزارت راه، وزارت صمت، جهادکشاورزی، شرکت‌های خصوصی و… فعالیت دارند، درحالی که برای پیشرفت این حوزه یکپارچه‌سازی یک ضرورت انکارناپذیر است .
او شیوه ارائه تسهیلات را از دیگر دغدغه‌های فعالان حوزه لجستیکی خواند و گفت: تعاریف و دستورالعمل‌های موجود در بسیاری از موارد تولیدمحور است و توجه به شرکت‌های خدماتی به‌عنوان یکی از ارکان اقتصادی در این بخش بسیار مغفول مانده است.
دوست‌حقی ضمن تاکید بر تعیین روز ملی لجستیک در کشور خاطرنشان کرد: میزان جابه‌جایی بار بین شهری با بارنامه رسمی حدود ۵۰۰ میلیون تن است که سهم شتابان شمال از این مقدار حمل‌ونقل به‌طور کلی ۵ درصد و در جابه‌جایی مواد غذایی یخچالی حدود ۸ درصد است.

در ادامه این نشست، دکتر محسن شیخ سجادیه، دبیر علمی جایزه ملی لجستیک درباره جایگاه لجستیکی ایران در مجامع بین‌المللی، گفت: برای ارزیابی این مقوله شاخص‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آنها LPI بوده و در این شاخص، ایران از بین ۱۶۷ کشور رتبه ۸۱ را به خود اختصاص داده است.
او اظهار کرد: حوزه کاری لجستیک بیش از آن‌که عملیاتی باشد، در دنیا به‌عنوان حوزه دانشی محسوب می‌شود و ارزش‌گذاری آن ۴٫۵ برابر سخت‌افزاری کشورهای مختلف است.
دبیرعلمی جایزه ملی لجستیک خاطرنشان کرد: نقش لجستیک در اقتصاد کشورها به‌قدری مهم و ضروری است که کارکرد ناقص و غیردرست آن، در وهله اول تولید و در نهایت اقتصاد کشور را دچار اختلال می‌کند.

پس از آن، دکتر سهراب کارگر، رئیس هیئت امنای انجمن پخش ایران نیز بازار لجستیکی ایران را بازار سیاه خواند و تصریح کرد: بازار سیاه نه به معنای گران و فاسد بلکه به‌معنای یک بازار ناشناخته و پیچیده است که متاسفانه ما در این صنعت نه‌تنها نسبت به معیارهای جهانی بلکه حتی نسبت به معیارهای منطقه‌ای هم عقب هستیم.

 

شرکت شتابان شمال در یک نگاه

شرکت حمل و نقل سراسری شتابان شمال در سال ۱۳۸۷ با هدف ارتقای کمی و کیفی خدمات حمل و نقل به عنوان زیر مجموعه ای از هلدینگ سولیکو تاسیس شد.
این شرکت مجری انحصاری حمل محصولات هلدینگ سولیکو – کاله است و محصولات برندهای نام‌آشنای مختلف هلدینگ سولیکو منجمله کاله، پمینا، سولیکو، کاله پرو، کاپو، سوربون، شمس،
گسل نوش، ماجان، آجیل، سلینو و … به اقصی نقاط کشور عزیزمان و کشورهای همسایه نظیر عراق، پاکستان، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و Cis حمل می کند.

شتابان شمال به عنوان حمل یخچالی و حمل شیر کشور، سالانه بیش از ۳ میلیون تن بار را به نقاط مختلف کشور حمل می‌کند، ناوگان ملکی شتابان شمال برای حمل این میزان بار بیش از ۸۰ میلیون کیلومتر را در شرایط مختلف جوی و در تمام ۳۶۵ روز سال و به صورت ۲۴ ساعته به شکل خستگی ناپذیر طی می کند به طوری که مسافت طی شده در یک سال برابر با بیش از ۱۰۰ برابر فاصله رفت و برگشت زمین تا ماه است.

پاسخی بگذارید