مرتضی ایمانی راد در سمینار «تحلیل و بررسی شرایط اقتصادی ایران در سال 1397 - با نگاه ویژه به صنعت فاوا»:
تاریخ: ۱۰:۵۶ :: ۱۳۹۷/۰۸/۲۶

تفهیم نیوز:جلسه دوم سمینار «تحلیل و بررسی شرایط اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۷ – با نگاه ویژه به صنعت فاوا» با حضور مرتضی ایمانی‌راد و سیامک قاسمی روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه در دانشگاه خاتم و به همت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد. دومین نشست این سمینار دو جلسه ای در حالی […]

تفهیم نیوز:جلسه دوم سمینار «تحلیل و بررسی شرایط اقتصادی ایران در سال ۱۳۹۷ – با نگاه ویژه به صنعت فاوا» با حضور مرتضی ایمانی‌راد و سیامک قاسمی روز یکشنبه ۲۰ آبان ماه در دانشگاه خاتم و به همت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران برگزار شد.

دومین نشست این سمینار دو جلسه ای در حالی برگزار شد که طی جلسه اول، اقتصاددانان حاضر در این رویداد اوضاع اقتصادی را بسیار نگران کننده و بحرانی توصیف کردند تا جایی که مرتضی ایمانی راد، اقتصاددان و رئیس هیات مدیره موسسه مطالعات اقتصادی بامداد سال ۹۷ را سخت‌ترین سال اقتصادی از سال ۱۳۳۲ تا کنون توصیف کرد. همچنین سیامک قاسمی مدیر عامل موسسه مطالعات اقتصادی بامداد سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات را بدون در نظر گرفتن اپراتورها و مخابرات قابل توجه و هم طراز با صنایع بزرگ و قدیمی کشور دانست.

سیامک قاسمی وضعيت كلي اقتصاد ايران را با روندهاي اقتصاد جهاني در سال‌های ٢٠١٩ و ٢٠١٨، چالش ها و موانع بنيادين اقتصاد ايران و همچنین تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی بررسی کرد و تاثیرات این عوامل را بر روی بازار نفت، طلا، قیمت ارز ، بازار بورس، نقدینگی، تورم، بازارمسکن و بودجه دولت را نهایتا متوجه همه صنایع از جمله صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات دانست. قاسمی گفت شرکت‌های فعال در این حوزه باید خود را بر اساس برخي ويژگي هاي كسب و كاري خود در شرايط متفاوت و گاه متضاد ارزیابی کنند و بر این اساس استراتژی‌های متفاوتی را اتخاذ کنند. برای تشخیص مسیر استراتژیک، تفکیک شرکت‌ها باید بر مبنای ویژگی‌هایی چون سرعت رشد صنعت ،درجه انحصار يا رقابت ، قابلیت تجارت بين المللي، تورم محصوﻻت يا خدمات فروخته شده، ارز محصوﻻت فروخته يا خروجي هاي شركت ، كشش پذيري قيمتي ، ساختار تقاضا، ارز هزينه ها يا ورودي هاي شركت و وضعیت نقدینگی شرکت صورت بگیرد.

بررسي ها نشان مي دهد ميانگين نرخ رشد صنعت فاوا در طي سالهاي قبل در اقتصاد ايران بطور متوسط ۱۷درصد است. شرکت‌هایی که نرخ رشد آنها بالای ۱۷ درصد باشد در منطقه سبز به معنی شرایط ایده‌آل قرار دارند و شرکت‌هایی که نرخ رشد زیر ۱۷ درصد دارند در منطقه قرمز یعنی شرایط بحرانی قرار دارند. مرتضی ایمانی راد در این بخش از سمینار اشاره کرد که شرکت‌هایی که در منطقه سبز قرار دارند و محاسبات و ارزیابی‌ ها را هم درست انجام داده‌اند می توانند امیدوار باشند و حتی به شرایط رکود تورمی به عنوان یک فرصت نگاه کنند.این شرکت ها و شرکت‌های دیگری که در منطقه قرمز قرار دارند باید تلاش کنند تا نمره میانگین را بالاتر ببرند تا به ثبات دست پیدا کنند و در شرایط بسیار نامساعد بتوانند کسب و کار بهتری داشته باشند.

قاسمی اشاره کرد شرکت‌هایی که کسب و کار B2C انجام می دهند در شرایط اقتصادی کنونی و دوره رکود تورمی شرایط بهتری نسبت به شرکت‌هایی خواهند داشت که کسب و کار B2G و B2Bانجام می دهند. بنا براین هرچه شرکت‌ها به سمت کسب و کار با مردم بروند خطر کمتری آن ها را تهدید خواهد کرد. این اقتصاددان شركت هاي صنعت فاوارا از نظر قابليت تجارت بين المللي و محصوﻻت و خدمات نهايي قابل ارائه شان، به دو گروه عمده تقسيم بندي کرد و گفت:« محصولات شرکت ها يا قابل تجارتTradable هستند یا غيرقابل تجارت non Tradableمحصولات قابل تجارت عموما در سطح اقتصاد داراي دو ويژگي عمده هستند، یکی اینکه تجارت بين المللي اين محصوﻻت از نظر اقتصادي و تجارت بين المللي اين محصوﻻت از نظر جغرافيايي يا فيزيكي توجيه پذير است.بنا بر این شرکت هایی که محصولات قابل تجارت دارند اوضاع نامناسبی خواهند داشت. همچنین نرخ ارز همواره به عنوان يكي از مهمترين متغيرهاي اثرگذار بر اقتصاد ايران و بنگاه هاي اقتصادي است . تغييرات قيمت ارز مي تواند تاثيرات قابل توجه براي شركت هاي صنعت فاوا در بخش هزينه ها و يا درآمدها داشته باشد.»

مرتضی ایمانی راد در مورد اوضاع نا بسامانی که ممکن است پیش رو باشد توضیح داد:« در شرایط کنونی باید به دنبال راه حل بود. هرجا مشکل هست حتما راه حلی هم برای ان وجود دارد. در شرایط اقتصادی کنونی نباید منتظر اتفاق خاصی باشیم تا اوضاع بهتر شود، اگر اتفاقی هم بیفتد احتمالا اوضاع را بدتر می کند.ما نباید خود را از دنیا و محیط دور بدانیم، چطور یک مدیر می تواند با هر مدرک تحصیلی از جامعه جهانی بی خبر باشد و نداند چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ اگر در این جلسه بپرسم چند نفر شاخص دلار را دائم بررسی می کنند احتمالا عده کمی دست بالا خواهند برد. چرا به جای اینکه وضعیت اقتصادی را بررسی کنیم دائما به دنبال رانت هستیم؟»

در ادامه، سیامک قاسمی توصیه کرد شرکت‌ها به لزوم صادرات بیش از هر زمان دیگری توجه کنند و در جهت حفظ مستمر موجودي كاﻻ در حد كفايت تلاش کنند.همچنین بهتر است شرکت ها به سمت كسب و كارهاي نوين و تكنولوژيك براي استفاده از موج هاي جديد عرضه و تقاضا در جهان همانند واقعيت افزوده، اينترنت اشياء، ارزهاي ديجيتال ، استارت آپ هاي مبتني بر وب هوش مصنوعي حر کت کنند.

همچنین لزوم توجه جدي به هوشمندي استراتژيك به جاي برنامه ريزي استراتژيك، تبديل بخشي از منابع نقدينگي شركت ها به منابع ارزي با هدف جلوگيري از ضربه پذيري كسب و كار ناشي از تغييرات شديد ارزي و استفاده حداكثري از منابع تامين مالي ريالي به جاي منابع ارزي ، ممانعت و پرهيز از ايجاد هرگونه تعهد بلند مدت ارزي مگر با توجيه اقتصادي استفاده از فاينانس هاي بين المللي و خطوط اعتباري بانك مركزي تنها براي پروژه هايي با درآمدهاي ارزي و تلاش برای ورود به بازار جهاني از طريق ايجاد يك واحد توليدي در كشوري ديگر از توصیه‌های دیگر سیامک قاسمی بود.

مرتضی ایمانی راد در بخش دیگری از صحبت‌هایش به فضای مناسب برای کسب و کار اشاره کرد و گفت شرکت ها پرشکست می‌شوند چون هوشمند نیستند:« توهم دانستن بسیار بدتر از ندانستن است.مدیران باید دائما متغیرهای محیطی را بررسی کنند.تا متغیرهای پولی و مالی خود را تورم زدایی و رانت زدایی نکنید هیچ سودی نخواهید کرد. برای موفقیت باید روی فاکتورها کار کرد. خلیلی ها می گویند در ایران نمی توان کار کرد اما من به جرات می گویم ایران کنونی سرزمین فرصت‌هاست و هرچه بیشتر تحریم شویم این اوضاع بهتر می‌شود.کشور را از این منظر نگاه کنید. ایران محتاج و تشنه نوآوری است چیزی که کم اتفاق می افتد اما می بینید که شرکت‌های موفق ثروتمند کنونی همگی از نوآوری بهره برده‌اند. اکنون بهترین فرصت برای همکاری با خارجی‌ها و درآمد ارزی است چون از هر نظر توجیه دارد.»

پاسخی بگذارید